I november 2019 arrangerades A la Varberg för första gången. 100 deltagare kom då till Varbergs teater. När man nu kör digitalt finns det ingen gräns för hur många som kan delta i arrangemanget.
I november 2019 arrangerades A la Varberg för första gången. 100 deltagare kom då till Varbergs teater. När man nu kör digitalt finns det ingen gräns för hur många som kan delta i arrangemanget. Bild: Elsa Henriksdotter

Publiken kommer att kunna följa arrangemanget via länk

A la Varberg skulle ha genomförts på Varbergs Teater den 29 april. Arrangörerna väljer redan nu att gå ut med att så inte blir fallet. Men de ställer inte in. Istället kommer arrangemanget genomföras helt digitalt.

ANNONS
LocationVarberg|

– Det är en oviss tid vi lever i, men samtidigt skapar det nya möjligheter. Vi behöver ställa om och samarbeta på nya sätt. Genom att använda oss av teknik kan vi göra det, säger Anna Linton från We are laja, ett av företagen som står bakom arrangemanget.

A la Varberg beskrivs som en inspirationsföreställning där samarbete och drömmar står i fokus. De som köper biljett till arrangemanget kommer få möjlighet att logga in i ett digitalt rum där de kan följa en livesändning av "scenprogrammet".

LÄS MER:Revyn spelar vidare tills vidare

De som egentligen skulle har stått på scen kommer istället att befinna sig i olika fysiska rum, men i samma digitala rum. Deltagarna kommer också att kunna kommunicera med "scenpersonligheterna" via en chattfunktion.

ANNONS

– Vi har redan fått väldigt mycket positiv respons. Många av våra deltagarna skulle ha rest hit och nu ger detta dem möjlighet att vara med trots läget i samhället, säger Anna Linton.

Gammal teknik

Tekniken för livesändningen har företaget We are laja använts sig av i fem års tid. Aldrig för den här typen av större arrangemang dock.

– Det kommer att krävas en enorm närvaro av oss som skapar föreställningen. Vi har stor scenvana, men det här är något annat. Vi behöver verkligen tänka till och ställa om för att det här ska bli bra, säger Anna Linton.

Hon berättar att även om tekniken har funnits länge så har hon inte sett att någon har gjort den här typen av digitalupplevelser tidigare. Inte där även de som ska stå på scen befinner sig på olika platser. Till exempel kommer Lisa Pedersen att uppträda i sin egen studio. Arrangörerna hoppas att det här ska inspirera andra.

– Vi ser det som en fantastisk möjlighet att få utveckla en ny form av upplevelse.

Kan nå hur många som helst

A la Varberg genomfördes för första gången i november 2019. Då hade man själva bestämt att endast 100 biljetter släpptes. Nu när arrangemanget sker digitalt så finns det egentligen ingen gräns för hur många som kan delta.

ANNONS

– Får det bara spridning så kan det bli jättestort. En dröm har varit att fyll Scandinavium. Det skulle absolut kunna vara 20 000 personer som följer detta på något sätt. Men framförallt handlar det här om att visa att det fortfarande går att göra saker fast på nya sätt.

Läs mer: All underhållning och aktivitet stoppas på träffpunkterna

Läs mer: Flera lokala evenemang ställs in

Läs mer: Storsmäll hotar lag efter inställda turneringar

ANNONS