– Jag skulle vilja se en lösning där en simanläggning finns där nere, men det finns hinder, säger kommunstyrelsens ordförande Jörgen Warborn (M).
Nyligen gick politikerna i kommunstyrelsen emot tjänstemännens förslag om placeringen av en multipark och skejtpark.
Kanske är ärendet kring hur kommunen ska lösa simhallsfrågan på väg att ta samma vändning. Kommunstyrelsens arbetsutskott hade uppe ärendet i går och förslaget från tjänstemännen till politikerna var att bygga om och till Håstens simhall, samt rusta upp Simstadion för 246 miljoner kronor.
Men politikerna gick inte med på det utan gav tjänstemännen i uppdrag att titta på vad det skulle innebära från trafik- och parkeringssynpunkt om en ny badanläggning byggs vid Simstadion. Finansieringen är också något som politikerna vill ha mer klarhet i, eftersom en ny anläggning kostar 375 miljoner kronor.
Tanken är att kommunstyrelsens arbetsutskott ska få tillbaka ärendet i december.
Även om Jörgen Warborn gärna ser att det blir ett nybygge vid Simstadion så kommer han att ta ställning först när han fått klarhet i om det går att lösa trafik- och parkeringsfrågan, samt om kommunen mäktar med att finansieringen.
Kommunalrådet Jana Nilsson (S) säger att förslaget, som kommer från Varberg Sim, att bygga en ny badanläggning tidigare haft majoritet i den socialdemokratiska partigruppen. Han konstaterar dock att det är mycket pengar.
– Vi måste ta det här ett varv till, säger han.
Tjänstemännen som utrett frågan anser inte att området vid Simstadion tål en större trafikökning och ser även risker med ökade konfliktsituationer och en negativ påverkan på områdets rekreations- och kulturella värden.
Dessutom anses det vara olämpligt med fler p-platser eftersom det skulle påverka möjligheten för området att utvecklas om mer mark används till parkering.
Något som vägts in i analysen är att tillgängligheten till området kommer att påverkas kraftigt under tiden som tunneln byggs, vilket enligt nuvarande plan kommer att ske mellan 2019 och 2024. Även trafiken i hela centrum kommer att påverkas mycket och att bygga en anläggning som alstrar mer trafik anses därför vara direkt olämpligt.
Tjänstemännen tycker däremot att förslaget om en badanläggning vid Simstadion eller en annan attraktiv plats kan utredas vidare och att det är något som politikerna kan ta ställning till när tunneln är färdig.