Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Annika Karlbom
Bild: Annika Karlbom

Personal vårdade coronapatient utan godkänd skyddsutrustning

Personalen vårdade en patient med covid-19 som snabbt blev sämre. Först efteråt fick de reda på att de skulle ha använt bättre skyddsutrustning.

“Stressig situation, brist på kommunikation och inga tydliga rutiner” - så beskrivs den händelse som inträffade på en av epidemiavdelningarna på sjukhuset i Varberg den 29 mars. En patient med bekräftad covid-19 blev hastigt sämre och det uppstod en akut situation när patienten snabbt behövde ett högre flöde av syrgas. I den utredning som Region Halland har gjort efter händelsen och som är skickad till Arbetsmiljöverket står det att patienten ordinerades en behandling med optiflow - ett andningsstöd som sätts in via näsan när patienten har svårt med andningen.

– Detta är en behandling som tjänstgörande personal på avdelningen inte tidigare kommit i kontakt med. Det fanns därför en kunskapsbrist gällande behandling och vilken typ av skyddsutrustning som skulle användas, säger Elisabeth Bengtsson, tillförordnad verksamhetschef för kirurgkliniken på Hallands sjukhus.

Situationen krävde andningsskydd

Vårdpersonal från en annan avdelning kom för att hjälpa till att starta optiflow-behandlingen. Personalen på plats informerades om hur de skulle sköta optiflow och vilken skyddsutrustning de skulle använda. Den första informationen var att personalen skulle ha vanliga munskydd. Några timmar senare fick de reda på att de behövde ha andningsskydd. I tillbudsanmälan från Region Halland står det att smittan blir ”mer luftburen i samband med användning av optiflow". Tre personer hade då befunnit sig inne hos patienten under långa stunder med endast munskydd på. Efterföljande kontroller visade att ingen av personalen blev smittad.

Hur ser du på den här händelsen?

– Jag bedömer detta som en allvarlig händelse eftersom personalen varit utsatt för smittorisk. Det spelar ingen roll att de inte blev smittade vid det här tillfället, vi måste skydda vår personal. När det här kom till min kännedom så tittade jag närmare på händelsen och gjorde en tillbudsanmälan till Arbetsmiljöverket, säger Elisabeth Bengtsson.

Hur kan en sådan här situation uppstå?

– Det här var i början av pandemin och vi hade ganska nyligen öppnat epidemiavdelningen. Vid tillfället fanns det medarbetare som inte hade den utbildning som krävs för att vårda den typ av patient eller kunskap om vilken skyddsutrustning som behövdes. Det är fortfarande inte helt klarlagt vilken typ av säkerhetsnivå som ska användas vid denna behandling men för att öka säkerheten har det på sjukhuset bestämts att det är andningsskydd som gäller vi behandling med optiflow. Det visade sig att man vid det här tillfället inte fått rätt besked eller om det var så att det handlade om en misstolkning.

Enligt Elisabeth Bengtsson har nu personalen utbildats i vilken typ av skyddsutrustning som ska användas vid olika vårdsituationer. Arbetsmiljöverket har avslutat ärendet eftersom de anser att det inte behövs fler kontroller.

Fler nyheter om Varberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här