Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Nya lokalen blev en chock för de anställda

Undersköterskorna i trygghetsteamet var positiva till att byta arbetsgivare från räddningstjänsten till kommunen. Tills de fick se sina nya lokaler.

Det stormar ordentligt inför trygghetsteamets flytt från räddningstjänsten till kommunal regi.

Trygghetsteamet är det dryga 50-tal undersköterskor som sköter om nattlig hemtjänst och åker ut på trygghetslarm. Denna funktion har sedan ett antal år tillbaka legat under räddningstjänsten, vilket inneburit vissa samordningsfördelar eftersom undersköterskorna då också kunnat agerat första insats-personer för räddningstjänstens räkning även vid andra typer av larm.

Men kommunen ansåg så småningom att notan blev för dyr. Samarbetet med räddningstjänsten skrotades och trygghetsteamet togs tillbaka i kommunal regi.

Allting tycktes vara frid och fröjd och trygghetsteamets personal var ganska till freds inför flytten över till kommunen. Tills de fick se de nya lokalerna där de snart ska flytta in.

Tanken är nämligen att trygghetsteamet nu ska få dela lokaler med två hemtjänstgrupper i en lokal på Järngatan 10.

– VI tappade hakan när vi kom hit, säger en av undersköterskorna.

Personalen anser nämligen att lokalerna redan nu är trångbodda. Omklädningsrummen för både dam och herr anses vara för små, det finns inte tillräckligt med viloutrymmen, köket är otillräckligt och det är svårt att hantera både de egna smutsiga arbetskläderna och kundernas smutstvätt på ett vettigt sätt.

Farhågorna är därför stora inför den flytt som är planerad att gå av stapeln den 1 december.

– Vi förstår inte riktigt hur det här ska gå till, konstaterar en annan av undersköterskorna.

Personalen är orolig av flera skäl. Ett argument som framförs är smittspridningsriskerna.

– Det blir inte hygieniskt om vi ska trängas ihop på det här sättet. Och vi rör ju oss över hela kommunen på nätterna och träffar brukare inom olika hemtjänstteam, säger en av undersköterskorna.

De är också rädda för att det blir svårt att respektera patientsekretessen om det inte finns någonstans att hålla sig undan och prata.

– Vi tillhör inte samma enhet som hemtjänstgrupperna som jobbar dag och det råder sekretess oss emellan, säger en undersköterska.

Men kommunens avdelningschef Kristin Ahne säger sig vara nöjd med lokalerna.

– De har sina fördelar. Det innebär också ett effektivt resursutnyttjande att vi utnyttjar lokaler som annars står tomma nattetid, säger hon.

Ahne menar att det framför allt finns en kritisk punkt: på morgonen när trygghetsteamets nattpersonal överlappar med hemtjänstpersonalen som kommer in och jobbar dag.

– Där får vi se till att organisera oss på ett sådant sätt så att det fungerar och så att det går att hålla avstånd och så vidare, säger hon.

Enligt Ahne kommer sekretessfrågan inte vara något problem.

– Nej, trygghetsteamet har sina kontorsutrymmen längst in i lokalerna och stänger givetvis om sig när de har sin rapportering, säger hon.

Ahne medger att en del åtgärder kommer att behöva vidtas innan flytten. Detta för att komma till rätta med de brister som pekats ut i riskanalysen. HN har begärt ut riskanalysen, men Ahne lämnar inte ut den och hänvisar till att det rör sig om ett arbetsmaterial.

Kommer ni att hinna bli klara till den 1 december?

– Det är absolut vår ambition att bli klara till dess. Sedan kanske inte allting kommer att vara hundra procent klart utan vissa saker kanske kommer behöva lösas efterhand, säger hon.

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här