Nya grupper ska få kunskap om Allemansrätten

Med glimten i ögat och ett lättsammare tilltal vill kommunen inspirera den allt större mängden besökare i naturen att göra rätt. Informationskampanjen naturkarma släpptes i dagarna och med den ska fler få kunskap om vad allemansrätten egentligen innebär.

ANNONS
LocationVarberg||

Intresset för friluftsliv och naturturism har under flera år ökat markant och allt tyder på att trenden fortsätter. Coronapandemin har dessutom gjort att viljan att ta sig ut i skog och mark formligen har exploderat. Trycket på naturen har ökat och från markägarhåll har det kommit signaler om att även om de flesta sköter sig så finns en del besökare som ställer till problem.

Varbergs kommun, som marknadsför bland annat Åkulla bokskogar och Kungsjölederna, har därför valt att lansera en ny kampanj. En kampanj där de vill upplysa människor om vad allemansrätten egentligen innebär.

– Med den här kampanjen som vi valt att kalla naturkarma vill vi uppmuntra och inspirera människor att göra rätt. Inte störa eller förstöra är budskapet som vi vill nåt ut med, säger Martin Andersson som är näringslivsdirektör på Varbergs kommun som har arbetat fram kampanjen i samarbetet med lokala företrädare och länsstyrelsen.

ANNONS

Platser med högt besökstryck ska skyltas

Mikael Stenström är reservatssamordnare på länsstyrelsen och han ser mycket positivt på kommunens initiativ.

– Trycket i skogarna har tredubblats på vissa platser. Vi blev mycket glada när vi hörde om detta projekt. Förhoppningsvis kan det nå ut på ett bra sätt, säger han.

Satsningen är tvådelad. Det ska sättas upp skyltar på Hallandsleden och i området kring Åkulla bokskogar. Även vid Kungsjölederna kommer det att skyltas. Totalt handlar det om ett hundratal skyltar med olika budskap kopplat till allemansrätten. Den andra delen av kampanjen sker på sociala medier.

– Det är egentligen där vi hoppas få störst genomslag. Vi kommer producera filmer som vi kommer att sprida i våra kanaler. Vi uppmanar också folk att fota och lägga upp bilder under vår hashtag naturkarma för att visa hur det ska gå till i naturen, säger Martin Andersson.

Vill vara lyhörda

Kampanjen kommer att pågå från påsk och fram till och med oktober. Förutom sin arbetstid har kommunen satsat 50 000 kronor på projektet. Om den kommer att återkomma nästa år återstår att se.

Är detta ett svar på den kritik som kommit från markägarhåll?

– För oss är det viktigt att vara lyhörda mot markägarna och visa att vi förstår deras situation. Vi som besöksdestination behöver ta ansvar för platserna vi marknadsför, säger Martin Andersson.

ANNONS

LÄS MER:Allemansrätten tänjs ut enligt markägarna

LÄS MER:Friluftsliv ska locka turister om evenemangen uteblir

LÄS MER:Åkulla bokskogar pallar för trycket enligt länsstyrelsen

LÄS MER:De vill att kommun, region och länsstyrelse tar ett större ansvar

LÄS MER:Parkeringskaos i Åkulla – polisen inkopplad

LÄS MER:Hallands dolda pärlor ska få folk att sprida ut sig

ANNONS