Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/13

Nya Getteröbron har öppnat möjlighet till ny lösning för Lassabacka

Den som vill shoppa vidare på ÖB och Jysk efter besöket på Rusta och EM kommer lätt kunna pipa norrut i framtiden – utan att passera Lassabackarondellen. En ny väg under bron kan vara en av nycklarna till smidigare trafik i området, hoppas kommunen.

Hur Lassabacka fungerar? ”Det är ju en utfart för mycket.” Robin Andersson på AD Bildelar vid Birger Svenssons väg är snabb med svaret.

– Vi kör ut med bildelar till våra kunder och hon som kör den leveransen – en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen – har alltid en historia om någon trafiksituation när hon kommer tillbaka. Och det är ingen idé för mig att sluta jobbet vid 16. Jag går härifrån antingen vid tio i fyra eller halv fem. Annars sitter jag bara i kö. Det är samma sak på morgonen.

– Jag hade velat se någon slags bro över hela trafikplatsen. Men det händer väl aldrig.

Röda torget var tillnamnet förr

Robin Andersson är långt ifrån ensam om att notera den tidvis ansträngda trafiksituationen i Lassabacka – en följetong i Varberg sedan årtionden. På trafikljusens tid kallades platsen för "Röda torget".

– Det är kaos. Alltid, men speciellt vid 16-tiden och vid frukost. Det är jättelånga köer, säger Jessie Wells som arbetar på Shellmacken. Men jag vet inte om det är rondellen i sig som är problemet egentligen. Det är många som inte kan köra riktigt i den.

Från butiken har hon och stationsföreståndaren Gordana Pavlov utsikt över rondellen.

– Många tutar. Och folk krockar. De kommer för snabbt fram på Birger Svenssons väg och så är det som att de märker att ”oj - en rondell!”, säger Godrana Pavlov.

– Jag bor i Breared och det tar tio minuter för mig att komma hit tidigt på morgonen men trettio minuter att komma hem på eftermiddagen. Varberg växer väldigt fort och det känns som att vägarna inte hänger med. Men hur ska man avlasta Lassabacka? Jag vet inte.

Inte aktuellt med jätteombyggnad

Ja hur ska man avlasta Lassabacka? Kommunen har vridit och vänt på detta åtskilliga gånger och växelvis hamnat i återvändsgränder och lösningar. Henrik Petzäll är chef för hamn- och gatuförvaltningen och Josefin Selander är chef för samhällsutvecklingskontoret. HN träffar dem i Lassabacka en septemberförmiddag. Vilken relation har de själva till Lassabacka?

– När jag började jobba i Varbergs kommun var det några grannar som sa ”se till att ordna Lassabackarondellen”, minns Henrik Petzäll. Den är ju verkligen en följetong genom årens lopp när det kommer till framkomligheten, och till viss del även trafiksäkerheten.

Att rondellen skulle vara hopplös hela dagarna – nej, det tycker varken Henrik Petzäll eller Josefin Selander. Det är morgonrusningen och eftermiddagsrusningen som är problemet, som de ser det.

– Skulle vi bygga för att klara högtrafik hade vi haft en enorm apparat som stod outnyttjad ungefär 95 procent av tiden, säger Henrik Petzäll.

– Ja och pengarna det skulle kosta... tillägger Josefin Selander. Och hur trevlig blir staden om vi bygger trafiksystem för när det är som mest trafik? Jag tror att det hade blivit en bilens stad.

Vilken uppgift äger Lassabacka?

– Den är jätteviktig för de som ska till Getterön, Valen – ja, en massa områden runtom är beroende av Lassabacka. Det är därför vi tittar på hur man skulle kunna avlasta genom att kanske hitta alternativa vägar, säger Henrik Petzäll.

Ny väg ska avlasta rondellen

I ”Utredning för Norra stadsområdet” från 2016 djupdök kommunen i trafikplatsen och dess omgivning. På listan över problem fanns avsaknaden av övergångar över järnvägen mellan Getteröbron och Otto Torells gata, höga hastigheter och mycket trafik på Värnamovägen och Västkustvägen och 41:an, brist på kopplingar mellan områden söder och norr om Lassabacka och Lassabackarondellens fem ben.

”Det är viktigt att en ny Getteröbro inte kommer att försämra kommunens möjligheter att genomföra planerade åtgärder och framtida utveckling i området kring Lassabacka”, stod det i utredningen. Nu är bron klar och det som hänt sedan 2016 är att Trafikverket, till kommunens glädje, byggt en bro som möjliggör en väg under bron.

Vägen kommer binda samman handelsområdena Valen och Lassabacka. Enligt Petzäll och Selander var utredningen från 2016 en förutsättning för att få Trafikverkets gehör för önskemålet om en sådan brokonstruktion.

Vägen under bron lär dröja några år men i närtid ska trevägskorsningen på andra sidan bron – mellan Östra Hamnvägen och Getterövägen – ersättas av en rondell som ska underlätta trafiken också till hamnen och Flisan.

Ny bro ska underlätta hela trafiksystemet

Men det verkliga hoppet om avlastning i Lassabacka sätts till Norra Stationsbron som ska byggas över spåren mellan Birger Svenssons väg och Östra Hamnvägen – ungefär i höjd med Getakärrs kyrkoruin (för att ta en riktpunkt som ligger stabil i dessa byggtider).

– Norra Stationsbron blir viktig för att öka flexibiliteten i trafiksystemet, säger Josefin Selander.

– Ja med fler kopplingar minskar sårbarheten i hela systemet, säger Henrik Petzäll.

Kommunens utgångspunkt är att jobba med Lassabacka så som det är. Robin Anderssons tanke – han på AD Bildelar ni vet – om en bro är något som kommunen också snuddat vid, men avvisat.

– Det har funnits tankar om en planskild korsning och det har också gjorts en övergripande studie på det. Men det skulle innebära sådana enorma kostnader, plus att planskillnaden innebär att man måste ta upp höjdskillnader på långa sträckor. Det skulle krävas enorma arealer. Vi får fortfarande in idéer om att ett sådant bygge skulle kunna vara en lösning, men det är inte realistiskt, säger Henrik Petzäll.

De som klagar på det femte benet i rondellen ges däremot helt rätt.

– Det femte benet har alltid varit ett bekymmer, säger Henrik Petzäll. Men ska man ta bort Birger Svenssons väganslutningen måste man hitta en lösning som hanterar Shells och de andras behov. Det blir många saker som är knutna till varandra som måste lösas. Nä, gissningsvis kommer vi behöva leva med det femte benet under en lång period, säger Henrik Petzäll.

Svårt att få till ny rondell

Om vägen under Getteröbron, Norra Stationsbron och rondellen vid Östra Hamnvägen är sådant som på pappret lösts ut de senaste åren är den planerade rondellen på Västkustvägen vid Colorama ett exempel på motsatsen. Rondellen skulle ofrånkomligen inkräkta på Coloramas mark och Brunnsbergsskogen och i en förlängning också på Team Sportia-tomten.

Därutöver anses höjdskillnaden mellan Västkustvägen och Birger Svenssons väg svår att lösa. Därmed är det en lång väg att gå innan den av kommunen önskade vägen på det gamla industrispåret mellan Västkustvägen och Äckregårdsvägen kan bli verklighet.

– Om vi lyckas ha en bra dialog med alla i området kommer vi kanske kunna hitta en lösning som vi hittills inte sett. Tanken med en cirkulation där är supergod men det är en utmaning när platsen från början inte är anpassad för en sådan. Platsen finns helt enkelt inte, konstaterar Josefin Selander.

Snabb utveckling kan ge nya möjligheter

Trots detta är både Selander och Petzäll hoppfulla.

– Väldigt mycket i det här området kommer att klarna inom några år. Förutsättningarna ändras på ganska kort tid och nya möjligheter kan uppstå när vissa pusselbitar faller på plats. Med tiden blir det mindre abstrakt, säger Josefin Selander. 2016 visste vi ju till exempel inte om det skulle gå att få till den där förbindelsen under bron.

LÄS MER: Lösning för Lassabacka får lågt betyg

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här