Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

När Västkustvägen växte fram i Varberg

Varberg. Under 1950-talet blev Varberg för trångt för att dra biltrafiken genom centrala stan. Västkustvägen växte fram.

Egentligen var Rikstvåan namnet för vägen genom västkusten (Trelleborg–Svinesund) innan begreppet E 6 var ett faktum. Västkustvägen invigdes 6 augusti 1958. Tidigare var Kungsgatan, Östra Långgatan samt Södra och Norra vägen stråken genom Varberg.

Att dra trafiken genom stadens centrum var förstås otidsenligt. Trafikljusen vid Östra Långgatan/Torggatan försvann efter en tid. Björn Johansson, tidigare kommunalarbetare i 50 år, har dokumenterat bilder och text från tiden.

– Den nya genomfartsleden byggdes i två etapper. Första etappen byggdes 1952-55 och var från Ranelid till Träslövsvägen (dåvarande Mejeriet och nuvarande Willys).

Andra etappen byggdes 1957-59 från Träslövsvägen till Brunnberg. Stig Johanssons entreprenad utförde en del av schaktjobbet. Den första etappen stensattes. Men norr om Träslövsvägens viadukt asfalterades vägen.

Olycksdrabbad viadukt

Viadukten vid Magasinsgatan har varit särskilt utsatt. Den fria höjden var bara 2,40. Det innebar att många större fordon fastnade genom åren.

De senaste åren har dessa intermezzon undvikits eftersom bara cykeltrafik och gångpassage är tillåten. Västkustvägen invigdes och öppnades för trafik i juni 1959.

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här