Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/5

Många timmar bakom några dagars festival

Den 18 juli är det Hallifornia igen. Festivalen som satt Varberg på kartan i mångas ögon och som lockar mellan 30 och 40 000 besökare. Höjdpunkten på sommaren, tycker många. Ett målmedvetet arbete ligger bakom framgången. Erik Ruth var med från början.

Året var 2012. Ett antal människor från olika branscher hade samlats för att idka speed-dating inom ramen för ett EU–projekt ägt av Alexandersoninstitutet. Jag var själv där, men mitt enda tydliga minne från sammankomsten är en kille i hästsvans som visade bilder på surfare och pratade om Coastal Culture. Erik Ruth. Jag var inte säker på att jag hängde med. Men han verkade ha målet klart för sig. Det som fattades var pengar.

– Ja, våra projektmedel från Alexandersoninstitutet var slut och fortsättningen osäker, minns Erik Ruth.

En bättre värld

Nu, sju år senare, ger Erik i stort sett samma intryck. Han kommer på sin cykel, klädd i blå luvtröja och flip-flops. Bara någon minut senare har han gett sig in ett filosofiskt resonemang. Han har trots allt en magisterexamen i filosofi utöver att han är vd på Nordic Surfers. Hans vision är att förbättra världen genom festivaler. Jag känner mig tveksam. Men han verkar se det framför sig i luften mellan oss någonstans.

– Jag vill öka vi-känslan i världen. Och festivaler är ju inte det tråkigaste sättet att göra det på, skrattar han.

Årets Placebrander

Tillsammans med sina medarbetare har Erik kammat hem ett prestigefyllt pris för att ha att ha satt Varberg på kartan–Placebrander of the year 2017(Årets platsmarknadsförare 2017).

– Efter det blev vi upphandlade av kommunen och regionen för vissa bitar av festivalen. Och det är skönt. Då kan vi lägga kraften på att jobba med det vi är bra på i stället för att jaga pengar.

Stämningen viktigast

– Folk brukar säga att stämningen är det bästa med Hallifornia, säger Erik.

Men ett stort arbete ligger bakom stämningen under några dagar i juli. Fem eller sex personer arbetar med Hallifornia året runt. Och under festivaldagarna kommer nära 100 volontärer för att hjälpa till.

– Det gäller att få allt att klaffa i rätt ögonblick, säger Erik, och fortsätter resonemanget om att en festival skapar värde utöver det synbara. En festival är en plattform som knyter samman människor, som arbetar mot samma mål, i ett större sammanhang än annars. Helheten blir större än summan av delarna.

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten.

LÄS MER: Hallifornia – festivalen som bara växer

LÄS MER: Hallifornia expanderar - blir regionalt koncept

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här