Starkt motstånd. En lastbilsskatt är något som inte får gehör från flera företag och organisationer i Varberg och Halland.
Starkt motstånd. En lastbilsskatt är något som inte får gehör från flera företag och organisationer i Varberg och Halland.

Många kritiska till lastbilsskatt

Flera organisationer och företag är kritiska till regeringens förslag om att införa en vägslitageskatt för tunga lastbilar. – Den bransch som redan är hårt ansatt får det tuffare, säger Charlotte Schéle, tillförordnad regionchef för Svenskt Näringsliv i Halmstad.

ANNONS
|

Ämnet har debatterats i flera omgångar och många företag är kritiska till förslaget om att beskatta tunga lastbilar.

– Vi är emot en lastbilsskatt då det blir dyrare transporter. Det blir konsumenterna som drabbas och får det dyrare, säger Per Johansson, ägare till C-R Johanssons Åkeri som har kontor i bland annat Varberg och som kör transporter mellan Oslo och Malmö.

Han anser att vägtrafikskatten för lastbilar är tillräckligt dyrt. När det gäller drivmedel och statliga påslag tar företaget extra betalt från kunderna för att kunna finansiera verksamheten.

– Det är alltid svårt att göra det, men det är påslag som vi inte kan rå på. Kunderna är aldrig glada över det. Branschen är tuff med stor konkurrens och utländsk arbetskraft.

ANNONS

Även på regional nivå hörs kritiska röster.

– Generellt sett är det ett slag mot landsbygden tycker vi för vi är så beroende av transporter, säger Anders Richardsson, LRF Hallands regionstyrelseordförande.

Han menar att en lastbilsskatt skulle få mest påverkan i norra Sverige, där det är glesbygd och större avstånd. I Halland ser han mjölksektorn som den som skulle drabbas mest.

– Mer eller mindre alla drabbas. Men vi har en mjölksektor som redan är hårt drabbad och det blir ännu dyrare om de ska köra mjölktransporter var och varannan dag och betala mer skatt.

Charlotte Schéle, tillförordnad regionchef för Svenskt Näringsliv i Halmstad, anser att svensk konkurrenskraft kommer att få det svårare.

– Den bransch som redan är hårt ansatt får det tuffare och det blir svårt för företag att ta hem den ökade kostnaden, säger hon.

Hon har träffat flera transportföretag som menar att skatteförslaget inte kommer att förbättra branschen.

– Vi har ett bra läge för logistik i Halland med nära till allt då företag ligger utmed E6. Den här branschen skulle kunna frodas om den fick förutsättningar till det.

ANNONS

För att kunna införa en vägslitageskatt för tunga lastbilar behöver en ny lagstiftning tas fram. Det är något som en kommitté håller på och tittar på och uppdraget ska redovisas senast den 9 december 2016.

Fakta: Regeringens förslag till lastbilsskatt

En kommitté ska analysera hur en avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar kan utformas.

Olika belopp har diskuterats, senast 24 kronor per mil.

Genom en vägslitageskatt kan den tunga trafiken i högre grad bära sina kostnader för samhällsekonomin, menar regeringen.

En vägslitageskatt kan även bidra till att regeringens mål om att minska miljöpåverkan för transportsektorn kan nås.

Uppdraget ska redovisas senast den 9 december 2016.

ANNONS