Lokala företag förlorar skolskjutsuppdraget

Bua Taxi har kört skolbarn i över 60 år men nu är det stopp. De små lokala aktörerna drabbas hårt efter kommunens upphandling av skolskjuts. Veddige Buss & Transport förlorar både sitt skolskjutsuppdrag och färdtjänsten.

ANNONS
|

Kommunen kommer att teckna skolskjutsavtal med Bergkvara Buss, Orusttrafiken, Karl Gustavs Taxi och Varbergs Taxi. Fyra tidigare operatörer kunde inte konkurrera i upphandlingen, som framför allt slår hårt mot mindre lokala bolag: Veddige Buss & Transport, Bua Taxi och Bengtbussen i Skällinge, men även Swebus blir av med skolskjutsuppdraget.

För Bua Taxi är det en del av en verksamhet med tradition som går i graven.

– Pappa började köra skolbarn 1946, så det är ju 60 år i alla fall, säger Berit Johansson, som är delägare i familjeföretaget Bua Taxi.

Hon har knappt hunnit fundera över vad det förlorade avtalet innebär för företaget men hoppas att de ska slippa varsla eftersom några personer snart går i pension.

ANNONS

– Men det är klart att det kommer att bli ett mindre företag. Och vi har några anställda som bara kan köra buss.

Berit Johansson anser att kommunen, som gett Hallandstrafiken uppdraget att sköta upphandlingen, borde tänka på effekterna för de lokala företagen.

– Vi har satt så låga priser som bara går och inte räknat med någon vinst alls, så jag förstår inte hur de stora gjort, säger hon.

– Det är synd när det bara är ören och kronor som styr och de inte räknar med service och kvalitet. När vi små är borta finns bara de stora kvar och då blir det nog helt andra priser i nästa upphandling, säger Berit Johansson.

I kategorin färdtjänst och sjuktransport tecknar kommunen däremot nytt avtal med Bua Taxi, medan Veddige Buss & Transport förlorar även det uppdraget. Kommunen väljer också att skriva nytt avtal med Varbergs Taxi och tar in två helt nya operatörer: Rossing Transport och Tuwa Specialtransport.

Upphandlingen av skolskjuts- och särskoleskjutstrafik gäller turer för förskoleklass, grundskola och särskola, som börjar rulla hösten 2010. Den har genomförts av Hallandstrafiken och har skett gemensamt med samtliga kommuner i Halland.

Den gemensamma upphandlingen ska innebära en kostnadsbesparing på fyra procent, jämfört med nuvarande avtal, där även den förlängda avtalsperioden för skolskjutstrafiken beräknas spela in. Den löper i de nya avtalen på åtta år med möjlighet till två års förlängning. Den totala anbudssumman uppgår till drygt 400 miljoner kronor per år

ANNONS

Regiontrafiken och tätortstrafiken i Varberg kommer som tidigare att tilldelas Swebus.

ANNONS