Logistikjuristen Göran Stöth hjälper företag tänka rätt när de handlar

Kostnaderna för sjöfrakt har ökat med 700 procent vilket ställer till med stora problem för handelsföretag.
– Lagarna som gäller är väldigt gamla och föråldrade, förklarar Göran Stöth.

ANNONS

Han är nyinflyttad till Varberg sedan ett och ett halvt år. Göran Stöth ville komma tillbaka till Västkusten efter att ha bott i Kalmar under många år. Eftersom han som konsult och lärare reser runt i landet tyckte han att Varberg låg bra till.

–Jag uppskattar att tågstationen ligger centralt. Det är så viktigt ur logistiksynpunkt. Det blir så mycket lättare att resa då, säger han.

Logistiska problem är det han dagligen sysslar med, men då ur juridiskt perspektiv. De senaste åren har allt fler handelsföretag ställts inför dilemmat att skeppa varor. Kostnaderna för skeppsfrakt har ökat med 700 procent enligt Svensk Handel. Containerpriserna började stiga redan i slutet av 2020. Lägg till stängda hamnar i Asien och förseningar på grund av pandemin så blir bilden av krångel tydligare.

ANNONS

Uråldriga lagar försvårar

Även föråldrade lagar kring haveri på havet ställer till med problem, förklarar Göran Stöth. När det taiwanesiska fraktfartyget Ever Given strandade i Suezkanalen för snart ett år sedan ställdes detta på sin spets. Vem skulle betala för förseningen?

– Det finns ett rättsligt begrepp om gemensamt haveri som går tillbaka hundratals år i tiden då man började handla varor med Kina. Dessa säger att rederiet vid exempelvis en grundstötning får ta godset i pant och hålla kvar det tills saken är utredd. Enligt lagen ska kostnaderna för att rädda fartyget delas mellan rederiet och lastägarna, säger Göran Stöth.

Det är ett märkligt system med föråldrade lagar

I det här fallet komplicerades situationen ytterligare då Egypten krävde ersättning.

– Det är ett märkligt system med föråldrade lagar. Transporträtten har olika begränsningar för transportören som kan leda till att lastägaren får vara med och betala även om de inte har varit med och orsakat någon skada. De svenska företag som handlar med Asien och fraktar gods därifrån behöver skydda sig med bra försäkringar annars kan det bli väldigt kostsamt, säger Göran Stöth.

Inhemsk tillverkning på väg framåt

Martin Berg, tidigare marknadschef på Varberg Hamn AB och numera seniorkonsult och lärare, menar att en omfattande del av världens flotta av containerfartyg har tagits ur bruk efter 2015 då hårdare krav gällande svavelutsläpp infördes.

ANNONS

– Shippingindustrin såg det som sin chans och förtidspensionerade tonnage, båtar lades i docka eller skrotades. Europa fick ta en hård smäll då handelsvägen koncentrerades till Kina och USA.

Idag är det inte så mycket dyrare att ha personal och tillverkning i Sverige

Martin Berg menar att det inte längre är lika lönsamt att ha tillverkning i Kina eller andra länder i Asien och sedan skeppa hem varor därifrån.

– Vi rekommenderar företagen att ha flexibla lösningar. Idag är det inte så mycket dyrare att ha personal och tillverkning i Sverige, säger Martin Berg.

LÄS MER:Företag ställer om när priserna på frakt ökar

ANNONS