Life märker ökat intresse för hälsokost under corona

Många butiker i centrum har lämnat ett svårt 2020 bakom sig. Men det finns undantag. Fler svenskar har fått upp ögonen för kosttillskott under pandemin – vilket lett till ett uppsving för hälsobranschen.

ANNONS
|

Den som besökte hälsobutiken Life i förra veckan möttes av blomster och ballonger vid entrédörren. För andra gången på fyra år blev butiken i Varberg utsedd till den bästa av cirka 150 stycken i Sverige.

– Vi är väldigt stolta. För oss betyder det mycket. Ett kvitto på att man går till jobbet och gör en skillnad för Life också, säger Eva Cedergren som arbetar i butiken.

Coronapandemin har slagit hårt mot centrumhandeln. Men en stor anledning till att Varbergsbutiken blev utsedd till Årets butik är just att man har hållit i sina försäljningssiffror.

– Det finns andra Life-butiker som har haft det tufft och fått stänga. Men vi har ett bra läge i stan med en trogen och stadig kundkrets som oftast kommer hit med ett mål och att man söker en viss produkt, säger Eva Cedergren.

ANNONS

Måna om andra

Life i Varberg hyllas även för sin kundkontakt och omtanke för de andra butikerna i kedjan.

– Vi är ett bra team som verkligen har ett stort intresse för hälsokost. Linda som är butikschef brinner för hela Life-kedjan, inte bara den här butiken. Vi har också fått bra stöttning från Life centralt under pandemin. Kreativa lösningar med webbshop och en funktion där kunden kan boka, vi packar ihop det och kunden hämtar. Vi lämnar vid dörren till dem som inte vill komma in. Det har fungerat väldigt bra och nödvändigt. Näthandeln är en stor konkurrent annars, säger Eva Cedergren.

Försäljningen av vitaminer och mineraler har ökat under pandemin.

– Det vi märker generellt är att intresset för friskvård har ökat. Man vill se om sin egen hälsa. Många som inte har tränat tidigare har börjat träna. De som har tränat på gym har kanske hittat andra träningsformer. I och med att vi har ett stort träningssortiment med exempelvis proteinpulver är det en varukategori som har ökat. Media påverkar också. Det är mycket prat om att äta vitaminer och mineraler just nu. Jag tror att många tänker att det är ett bra att ha ett bra immunsystem. En pandemi påverkar alla, hur man tänker.

ANNONS

Vad är det som säljs mest?

– Det media har pratat mycket om är d-vitamin så klart, vilket är väldigt omtvistat med hur stora doser man ska ta. C-vitamin säljs mycket, man kanske inte äter ett kilo apelsiner om dagen. Zink och selen är också viktiga mineraler som vi behöver, säger Eva Cedergren.

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten

ANNONS