Larm om tågfel innan urspårning

Tåget bestod av totalt 28 vagnar, varav fyra stycken innehöll det frätande ämnet natriumhydroxid, även kallat lut.

ANNONS
|

Tåget som spårade ur vid Getteröbron under tisdagsnatten innehöll farligt gods och kördes av Green Cargo. Vid 01.30 kom larmet om varmgång, vilket innebär att en hjulaxel var för varm. Tåget var då i Värö. Det är detektorer på rälsen som mäter detaljer kring tåget som kör förbi, och om något avviker larmas det till Trafikverket.

Trafikverket kontaktade då lokföraren och bad honom att sakta ned för att köra till Varberg station och kolla upp felet. Nio minuter senare,01.39, spårade tåget ur.

– Tåget gick då i 10 kilometer i timmen, så det var ju väldigt låg hastighet, säger Sohana Josefsson,Marknad- & Kommunikationsdirektör på Green Cargo.

Efter samtalet med lokföraren gjorde Trafikverket bedömningen att det skulle gå bra att köra vidare med den låga hastigheten mot bangården på Varbergs station. Där skulle tåget ställas undan och problemet ses över.

– Vi gjorde den bedömningen utifrån att detinte är någon bra idé att ha en vagn med det innehållet stående ute på linjen. Vi tyckte det var viktigt att komma bort från spåret så att det inte var i vägen för annan trafik. Med facit på hand kan man ju se att det inte gick, säger Bengt Olsson.

ANNONS

Har ni några särskilda säkerhetsrutiner när tågen innehåller farligt gods?

– Absolut. Tåg är något av det säkraste att transportera med. Man kan lägga transporterna på tider när det inte går några persontåg och tittar man på statistiken så är det väldigt säkert, säger Bengt Olsson.

Läs också: Prognosen: Så länge kommer tågen stå still

Tåget bestod av totalt 28 vagnar, varav fyra stycken innehöll det frätande ämnet natriumhydroxid, även kallat lut.

– Av de fyra vagnarna är det tre som ligger i diket. Enav dessa vagnar är kvar på spåret, men har en hjulaxel som är ur spåret, säger Sohana Josefsson.

Godståget skulle köra från Göteborg till Helsingborg.

ANNONS