Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Kommunen storsatsar för att locka turister till Varberg

I Varberg är sommaren fyra månader lång. Det är budskapet när kommunen och näringslivet gör gemensam sak för att locka turister till sommaren. September ska bli det nya augusti när sommarsäsongen förlängs.

Budskapet från kommunen är tydligt. Sommaren i Varberg står öppen för turisterna. Och dessutom är årets sommar extra lång. September ska i år bli det nya augusti när annars sommarspecifika verksamheter håller öppet längre. Kommunen kommer i sin tur att fortsätta med sin service av verksamhetsnära stränder och offentliga byggnader. Detta för att förstärka känslan av att i Varberg är det öppet.

– Detta är något som vi har pratat om länge inom besöksnäringsbranschen. Hur vi ska kunna förlänga säsongen. Det är viktigt att säga att sommaren i Varberg är längre än fem veckor. Majoriteten av företagen är med på detta, säger Martin Andersson som är näringslivsdirektör på Varbergs kommun.

Satsningen ska generera jobb

Syftet med att ha en extra månad öppet handlar självklart om att öka intäkter och skapa fler arbetstillfällen för en hårt pressad bransch. Men det handlar också om ge turister möjlighet att sprida ut sig över tid.

– Grejen är att vi förlänger tiden. Alla behöver inte komma i juli. Har vi en längre säsong så blir det förhoppningsvis lite mindre hetsigt under juli. Jag tycker att det är jättepositivt att näringslivet vill gå in i detta. För det är ju en satsning från deras sida också, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Charlotte Stenkil (M).

Kommunen kommer att arbeta på samma sätt som förra sommaren. Det vill säga med en informationskampanj om att hålla avstånd. De kommer också ha ett nära samarbete med regionen för att kunna skicka ut uppmaningar att undvika vissa platser där det uppstått trängsel. Pandemilagen gör det även möjligt att stänga platser om det blir för mycket folk. Något som skedde på Fästningsbadet förra sommaren.

– Det hoppas vi ju att vi inte ska behöva igen. Med god kommunikation och att alla hjälps åt att sköta detta så ska det gå bra. Vi kommer att jobba mycket med att sprida budskapet att man ska sprida ut sig även över området. Det finns inte bara en badplats i kommunen utan många, säger Martin Andersson.

Näringslivet har gått in med pengar

– För kommunens del är det viktigt att det inte känns som att nu slutar vi att ta hand om servicen. Det handlar om att inte sluta ta bort tången på stränderna eller tömma papperskorgarna. Eller ta upp bryggorna till exempel. Det finns en hel del sådant som vi ansvara för. Det kostar ju en del pengar, men vi vill testa detta, säger Ann-Charlotte Stenkil.

I rena pengar lägger kommunen 300 000 kronor extra. Pengarna kommer från kommunstyrelsens budget för ofördelade medel. 100 000 kronor används för att förstärka näringslivskontorets budget för informationsspridning. Övriga pengar går till hamn- och gatuförvaltningen för att ta hand om servicen.

Satsningen sker i ett nära samarbete med flera av kommunens besöksnäringsföretag. Dessa går även in med pengar i den nationella reklamkampanj, som går under namnet ”Sommaren är längre i Varberg”, som ska locka besökare till stan.

– Tack vare att de går in med extra pengar så får vi en helt annan räckvidd på kampanjen, säger Martin Andersson.

Hoppas på många synergieffekter

Någon konkret målsättning i siffror för vad satsningen ska leda till finns inte. Kommunen har ett långsiktigt mål på att ha en 1 miljon gästnätter per år. Åren före pandemin låg man på omkring 850 000 gästnätter. Förra året tappade man omkring 10-15 procent.

– Det är jättebra om detta kan generera arbetstillfällen för ungdomar. Men alla fördelar och synergier som vi hoppas ska komma på grund av detta är riktigt bra, säger Ann-Charlotte Stenkil.

LÄS MER: Friluftsliv ska locka turister om evenemangen uteblir

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här