Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/6

Kenneths intresse lyfte från lek till ansvarsfulla uppdrag

Det började med en byggmodell och fortsatte med riktiga flygplan. Kenneth Holm, 75, håller intresset vid liv.

Det är elva år sedan Kenneth Holm, född på Södra Vägen, slutade som kommunal chef på va-verket i Varberg. Pensionsåldern innebar ett liv i luften – ett intresse som har funnits sedan barndomen.

Kenneth var bara sju år när han fick sin första byggsats inköpt på leksaksaffären Leksaker & Slöjd på Norrgatan, föregångaren till den klassiska leksaksaffären Lek o Bo.

– Jag byggde innan jag kunde läsa. Min bror läste instruktionerna.

Jag vill bygga mig ett eget plan, tänkte Kenneth. Sedan dess har Kenneth på egen hand skruvat ihop fyra plan som det går att flyga med.

Första tanken som slår en: Hur vågar man? Tänk om en skruv är lös? Frågan är given:

Är du aldrig orolig när du sätter dig i ett plan som du aldrig tidigare har flugit med?

– Första gången är aldrig kul. Man är så laddad, så påläst och koncentrerad och man kan inte säga det är kul. Men tredje gången kanske man kan säga att det börjar bli roligt.

Alla som brinner för ett intresse vet hur det är. Du snappar åt dig allt du kommer åt. Visar du ett intresse byggs samtidigt upp ett kontaktnät med skickliga och mer etablerade.

Vi sitter vid Getteröns flygkafé tillsammans med Hans Olofsson, 72, som fortfarande är aktiv flygare.

– Vi flyger för det höga nöjet skull. Vi skruvar, mekar och dricker kaffe mer än vi flyger, säger Hans.

Hans flyger 25-30 timmar om året. Kenneth håller sig flygande 40 timmar eller mer. Flygintresset startade när Sverige hade en större och mer synligt flygvapen med Viggen, Lansen, Flygande tunnan som ofta kunde ses i luften. Sånt kan imponera på smågrabbar. Nu syns stridsflygplan i luften oftast när de bildar granformationer kring jul.

Vädret är en annan yttre omständighet som aldrig går att påverka. Det gäller att parera åskfronter, eller CB (cumulonimbus), som de säger.

Kenneth har ett uppdrag genom flygorganisationen EAA att inspektera och godkänna amatörbyggen av flygplan. Det ger en hel del uppdrag.

En av Kenneths kollegor har varit verksam som pilot med jetplan och har upplevt blixtnedslag där kraften slagit flera centimeter kulslag genom vingen. Respekten måste finnas där.

– Jag skulle till Lidköping och det låg lite åskmoln vid Borås. Jag tänkte åka mellan dem för de var inte så stora CB. Men det började blixtra. Det är dramatiskt. Man är inte så kaxig.

När är det som finast att flyga?

– Mitt på sommaren, när dagen är lång, du behöver inte titta på klockan.

Att flyga med charter med jetplan – nej, det är inget för Kenneth.

– Jag tycker inte om att sitta bland så många människor. Jag får cellskräck om jag kommer in ett sånt plan. Att låsa in sig med så många... men, nej jag är inte flygrädd.

Att sätta sig i ett rum, typ 200 liters akvarium, och ge sig upp ett par kilometer i luften går däremot bra.

– Här är jag fullkomligt komfortabel.

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten

Fler nyheter om Varberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här