Tuffar vidare. Planeringen och bygget av dubbelspår och järnvägstunnel fortgår som tidigare, trots att Trafikverket inte får de 284 miljoner kronor som man ansökt om från EU:s investeringsfond.
Tuffar vidare. Planeringen och bygget av dubbelspår och järnvägstunnel fortgår som tidigare, trots att Trafikverket inte får de 284 miljoner kronor som man ansökt om från EU:s investeringsfond.

Kalldusch från EU: 0 kronor till tunneln

Det blir inga miljoner från EU till planeringen av Varbergstunneln. Det tråkiga beskedet har Trafikverket nu fått. Beskedet har däremot inte någon betydelse för den fortsatta planeringen och genomförandet av tunneln.

ANNONS
|

Det var med besvikelse och viss förvåning som Kurt Kristiansson, internationell samordnare på Trafikverket, mottog beskedet om vilka infrastrukturprojekt som ska få EU-finansiering genom EU:s nya och gigantiska investeringsfond.

Trafikverket får inte de 284 miljoner kronor som man hade ansökt om för planeringen av tunneln.

– Det kom ett meddelande om att Malmbanan och Norrbotniabanan har fått EU-finansiering men det finns inte ett enda projekt med från södra Sverige.

Han tycker att det är rätt att Malmbanan får finansiering men anser att fler projekt borde ha prioriterats.

– Vissa projekt är väldigt angelägna för Sverige och jag tycker att de är viktiga även för EU. Varför man prioriterat så här får vi nu undersöka från Trafikverkets sida. Ansökningarna har haft mycket god kvalitet och det är angelägna projekt men ”kommissionen har tvingats till hårda prioriteringar” som det står i det besked vi fått.

ANNONS

Det mest sydliga projektet som får finansiering är dubbelspårsbyggnationen mellan Hallsberg och Motala.

– Vi i Västsverige har ju förutom för Varbergstunneln sökt pengar för både Göteborg och Göteborg-Borås. Och det är likadant i Skåne som också har projekt som jag anser vara jätteangelägna.

Även om det bara är kommissionens förslag till beslut i EU ser han det som högst otroligt att beslutet blir något annat än ett bakslag för Trafikverket gällande Varbergstunneln.

– Det är väldigt ovanligt. Kanske om de skulle få besked om att något av projekten är väldigt försenat eller liknande men det är inte troligt. Det här är ju färska ansökningar som är gjorda i år, så det tror jag inte.

Kurt Kristiansson tror däremot inte att loppet behöver vara helt kört för att få EU-pengar för finansieringen av andra delar av tunnelprojektet. Exempelvis för själva byggnationen.

– CEF-programmet som det handlar om startar nu och löper på sju år. I byggskedet finns det möjlighet att söka pengar igen men det kan dröja. Det finns ingen tidsplan för det men det är inte omöjligt att det kommer en ny ansökningsomgång inom ett eller två år.

För den fortsatta planeringen och bygget av tunnel och dubbelspår genom Varberg ska de uteblivna EU-miljonerna inte ha någon betydelse.

ANNONS

– Nej, för genomförandet av projektet har det ingen betydelse. Alla tidsplaner, beslut och finansiering är redan klart. Men för Sveriges del är det tråkigt. Vi har bra projekt och jag tycker att vi borde ha haft möjligheter att få fler projekt finansierade av EU. Men tyvärr, det är så här ibland, säger Kurt Kristiansson.

Västlänken, planering och förberedande arbete: Budgeten för detta är drygt en miljard kronor. 50 procent av summan hade kunnat betalas ut.

Hamnbanan, byggnation: Budgeten är beräknad till drygt en miljard kronor. 30 procent kunde ha betalats ut från EU.

Höghastighetsbanan Göteborg-Borås, planering: Budgeten är 220 miljoner kronor. 50 procent hade kunnat fås från EU.

ANNONS