Köerna består på Västra Vallgatan

Första sommaren med Västra Vallgatans nya utseende har snart passerat. De som arbetar i butikerna längs gatan tycker inte att trafiksituationen förbättrats.

ANNONS
|

Den senaste utformningen av Västra Vallgatan har hängt med sedan i november. Nu har Västra Vall 2.0 snart upplevt sin första sommar. Blomsterplanteringarna mellan Bäckgatan och Kyrkogatan sprakar i färg och stenblocken som sticker upp här och var rundas av cyklister och flanörer. Bussar passerar och det är liv och rörelse, men på ett annat sätt än arkitektskisserna visade.

Gatans funktion som mötesplats ser vi inte mycket av den här soliga eftermiddagen. Det här är en gata som de flesta försöker passera så fort det går. Den som stannar upp finner sig nämligen ståendes i vägen för andra trafikanter.

ANNONS

De som arbetar i Synsambutiken har gatan som närmaste granne.

– Jag tycker att det blev fint efter ombyggnationen. Men trafikproblemen har inte lösts, säger Anna Wånggren på Synsam.

– För fotgängarna har det här nog blivit en bättre lösning än tidigare. Men det blir mycket avgaser och det känner vi här om dörren står öppen, säger kollegan Marina Carlsson.

Birgitta Persson på Café Lejonkulan har blivit vittne till flera incidenter på gatan utanför när cyklister hojjat fram i full fart utan hänsyn till gångtrafikanter. Några allvarliga olyckor har det inte blivit, men flera nära ögat-kollisioner.

– Cyklisterna cyklar på trottoarerna och det förstår jag at de gör för på gatan är det ofta stopp. Jag tror överlag att folk tycker att det är bra att bussarna går här. Däremot hör jag dagligen kunder som säger att de önskar att bilarna kunde försvinna, säger hon.

Birgitta Persson tycker att trafikbelastningen är fortsatt hög, inte bara nu i sommar utan hela tiden. Köerna har inte försvunnit.

Läs mer: Utformningen blir kvar

Busschauffören Peter Reindl har kritiserat gatans senaste utformning tidigare i HN. I våras varnade han för trafikkaoset som han menade stundade under sommaren.

ANNONS

– Jag tycker tyvärr att jag har fått rätt i min profetia. Jag och många av mina kolleger tycker att det blivit rena katastrofen. Vissa tider har det varit bilköer ända ner till stationen.

– Folk springer ut framför bussarna utan att se sig för. Passagen vid Gallerian är helt klart den största flaskhalsen, delvis på grund av vägarna som kommer upp nerifrån hamnen. Det bästa hade nog varit att begränsa trafiken och leda en del av den upp över Beatas lid, även om det också så klart skapar problem.

– Busshållplatsen på Västra Vallgatan är bra för den är central. Men fotgängarna trampar rakt ut i gatan. De uppfattar inte att det inte finns något övergångsställe. Något måste göras.

– Det är många busschaufförer som känner sig stressade av Västra Vallgatan. Man vill ju absolut inte köra på någon eller krocka med någon bil, säger Peter Reindl.

Maja Eliasson på Erlan Cykel & Sport tycker att bilisterna kör för fort.

– Och när bussarna stannar är det många som inte respekterar det utan försöker att köra om. Cyklisterna cyklar på trottoarerna och vi har haft flera incidenter här utanför där det nästan skett olyckor.

ANNONS

Maja Eliasson uppfattar att trafiken på gatan har minskat över längre tid. Därför är hon kritisk till byggandet av ett parkeringshus i Kapsylparken.

– Då leder man ju in trafiken hit igen.

Enkät: Så här tycker varbergare om lösningen

ANNONS