Japaner i massor på Ringhals

Bli inte förvånad om du ser horder av japaner cykla runt i Varberg i sommar. Snart startar ett jätteprojekt på Ringhals, där 113 experter från Mitsubishi har flugits in för ett avancerat jobb på Ringhals 3.

ANNONS
|

De japanska kockarna är inhyrda, en förtrupp har testat hotellsängarna och en egen fiberlina för delegationen har kopplats in.

På måndag kommer de första japanerna från Mitsubishi Heavy Industries till Ringhals. Det blir inledningen på en intensiv, tre månader lång arbetsperiod, där 113 japanska specialister ska avsluta ett projekt som började förberedas 2009.

När delegationen reser hem igen i september ska alla röranslutningar till tryckhållningstanken på Ringhals 3 vara utbytta. Ett förebyggande arbete, som ska förhindra att sprickor kan uppstå i svetsen till anslutningarna.

– Vi har inte hittat några sprickor, men det har förekommit på anläggningar internationellt. Det här är ett komplicerat arbete i en komplicerad miljö med hög radioaktivitet. Det är sällan vi behöver göra den här typen av jobb, och Mitsubishi har genomfört liknande projekt på ett tjugotal anläggningar i Japan, säger Roland Gabrielsson, projektledare.

ANNONS

Förberedelserna har pågått länge. Drygt 2500 brev har utväxlats i jätteprojektet, kvalificering och träning har genomförts hemma i Japan och det har blivit många turer med myndigheterna för att få arbetstillstånd för hela delegationen.

Till skillnad från andra utländska leverantörer, som gärna vill hyra sommarstugor i området, har japanerna bokat upp två längor i Ringhals hotellby.

– De ville bo där hela teamet, från högste chefen till montörerna, säger Roland Gabrielsson.

Bengt Karlsson, som också arbetat med projektet, berättar att maten är viktig för den utländska delegationen. Därför har Ringhals japanska kockar på plats över sommaren, som ordnar ris på japanskt vis, stekt vitkål, nudlar och annan favoritmat till besökarna.

– De som jobbar skift ska få bentolådor levererade till kontoret, säger han.

Ringhals har samarbetat med företaget Mitsubishi Heavy Industries i flera tidigare projekt.

– De är väldigt kunniga, ambitiösa och noggranna med all dokumentation. Det blir mycket kommunikation och papper, men det känns samtidigt tryggt. Japanerna har en högt driven säkerhetskultur, och vi vet att jobbet bli väl utfört, säger Roland Gabrielsson.

Numera är relationen med japanerna mer avslappnad, men Bengt Karlsson berättar att det har blivit en del kulturkrockar genom åren.

ANNONS

– Man får vara väldigt övertydlig. De har en förmåga att säga ja till allt, även om de inte förstår fullt ut. Det kan bli lite fel ibland. Men om de ser väldigt glada ut, då är ett ja ett ja, säger han.

Mitsubishi Heavy Industries är en av världens ledande leverantörer inom kärnkraftsbranschen, men olyckan i Fukushima 2011 ändrade allt. Roland och Bengt har besökt företaget i Kobe i Japan flera gånger, och har sett hur tidigare livliga fabrikslokaler står tysta och tomma.

– Tillverkningen står mer eller mindre stilla efter olyckan, i väntan på de förbättringsåtgärder som krävs för att starta de japanska kärnkraftverken igen. Därför letar Mitsubishi uppdrag utomlands, så Ringhalsprojektet är jätteviktigt för dem, säger Roland Gabrielsson.

Han tror att delegationen kommer att jobba hårt under besöket, men lite fritid blir det nog. Så räkna med att se grupper av japaner runt Varberg i sommar. Cyklar är införskaffade, och förtruppen har redan provåkt kollektivtrafiken.

– Jag vet att några vill spela golf, och de kommer säkert åka i grupp till Göteborg. Vi har tipsat om Gekås, men jämfört med varuhusen i Japan är det kanske inte mycket att komma med, säger Bengt Karlsson.

ANNONS

Tungt projekt

  1. Projektet, internt kallat PRIO, ska säkra livslängden på röranslutningarna till tryckhållningstanken i Ringhals 3. Röranslutningarna, som på fackspråk kallas studsar, är svetsade i ett material som under vissa förutsättningar kan vara känsligt för sprickor. Genom att byta anslutningarna kan de användas resten av reaktorns drifttid, till mitten av 2040-talet.
  2. Projektet är ett av de tio budgetmässigt största som Ringhals genomfört de senaste tio åren.
  3. Sex containrar med material har skickats i förväg till Ringhals, och 2500 brev har utväxlats i projektet. Av skatteskäl har Mitsubishi Heavy Industries etablerat ett svenskt dotterbolag.
  4. Företaget har utfört liknande projekt ett tjugotal gånger i Japan, men aldrig utomlands. Både metoden och personal har kvalificerats enligt svenska normer.
ANNONS