Järnvägsstationen och intilliggande arbetsplats evakuerat av säkerhetsskäl

Stationshuset vid Varbergs järnvägsstation verkar ha tagit skada av det pågående tunnelarbetet. Byggnaden utrymdes under torsdagen och arbetet i området står nu stilla.

ANNONS
|

Det var vid klockan kvart i nio på torsdagsförmiddagen som stationshuset i Varberg plötsligt utrymdes.

– Jag blev tillsagd att stänga direkt och hann inte ens plocka ihop. Sedan kom Securitasvakter och kollade så att alla var ute. Det är klart att det är olustigt. Nu undrar jag vad som hänt och hur länge det ska vara stängt, berättar Ingela Bengtsson som jobbar på Pressbyrån i huset.

Vid den tidpunkten informerades alltså inte ens de som jobbade i stationshuset om vad som hade hänt.

Men senare under dagen framkom det att bakgrunden till evakueringen var att stationshuset har börjat spricka. Trafikverket visste på torsdagsförmiddagen inte om det hade spruckit färdigt eller om sprickan riskerar att utveckla sig.

ANNONS

– Av säkerhetsskäl valde vi att stänga verksamheterna och evakuera personal som jobbar där och även de personer som befann sig i fastigheten utrymdes, förklarar Trafikverkets projektledare Mathias Wärja.

Sprickan sitter enligt Trafikverkets Mathias Wärja vågrätt på insidan av stationshuset.

Wärja är mycket bekymrad över sprickan som utöver att vara en skada på huset även innebär att det arbete som utförs i området måste pausas.

– Bredden på sprickorna är så stora att det finns risk att utvecklas och bli ännu värre, säger han.

Wärja tror inte att det är sprängningar som ligger bakom sprickorna, utan att det är det spontningsarbete som sker framför stationen vid Västra Vallgatan som är boven i dramat.

Det är i nuläget oklart hur länge stationen kommer att behöva vara stängd och hur länge tunnelarbetet framför stationen kommer att påverkas.

– Det är svårt att säga hur lång tid det kommer ta. Vi behöver bilda oss en uppfattning och detta är inga undersökningar som sker snabbt. Vi vill absolut inte riskera några personskador innan vi beslutar om att öppna, säger Wärja.

Tunnelarbetet vid stationen är stoppat i avvaktan på att skadan på stationshuset ska utredas, men på övriga platser i stan fortsätter arbetet som vanligt.

ANNONS

– Där pågår arbetet som planerat, säger Wärja.

Kommer stationshuset kunna stå kvar?

– Det kan jag inte uttala mig om, det får vi se vad utredningarna visar på.

Är du överraskad av att detta händer, eller är det sådant som händer vid den här typen av byggen?

– Jag är lite överraskad måste jag säga. Men samtidigt vet man nu att detta är sådant som kan hända vid stora byggen.

Kommer det att påverka tågtrafiken?

– Inte i dagsläget. Vi har gjort bedömningen att sprickan ligger in mot Varberg och att det inte finns någon risk för tåg- eller busstrafik, säger Wärja.

Och det är ingen risk för husen tvärs över gatan?

– Ingen risk överhuvudtaget som vi kan se i dagsläget, säger Wärja.

Tågpassagerarna fortsatte att strömmade förbinder förmiddagen. En av dem var Arne Larsson, som var på väg mot Göteborg men möttes av avstängningarna när han skulle in på stationen och köpa sin biljett.

–Vad ska man säga? Jag har bara läst om det som hastigast i min HN-app. Men det låter ju inte bra med sprickan, och man hör ju hur de spränger. Jag bor här alldeles i närheten, säger han.

De anställda hos huvudentreprenören Implenia som fanns på platsen och som HN pratade med ville inte ställa upp på några intervjuer.

ANNONS

Stationshuset byggdes på 1880-talet. Då servade det enbart järnvägslinjen mellan Varberg och Borås. 1893 byggdes stationsbyggnaden till med två flyglar. Då servade det även Västkustbanan, vars anslutningar söderut och norrut hade färdigställts 1886 respektive 1888.

ANNONS