Kritik från flera håll. Räddningstjänsten har upptäckt allvarliga brister i brandskyddet på Mäshults asylboende. De boende har även kritiserat maten på asylboendet, men enligt Migrationsverket uppfyller maten på Mäshult alla krav.
Kritik från flera håll. Räddningstjänsten har upptäckt allvarliga brister i brandskyddet på Mäshults asylboende. De boende har även kritiserat maten på asylboendet, men enligt Migrationsverket uppfyller maten på Mäshult alla krav.

Ingen kritik mot maten på Mäshult

Boende slog larm om torftig mat, utkylda rum och dåligt bemötande. Nu har Migrationsverket granskat Mäshult, och ser inga brister utifrån avtalet.…– Alla krav är uppfyllda, men vi fortsätter följa ärendet, säger enhetschef Stina Andersson.

ANNONS
|

HN har tidigare berättat att ett antal asylsökande på förläggningarna Mäshult och Eja-Märtas har berättat om brister i verksamheten. Kritiken är likartad, och handlar framför allt om respektlöst bemötande och dålig mat som mest består av kolhydrater.

Efter HN:s artiklar har Stina Andersson, enhetschef på Migrationsverket, kontaktat båda boendena. Hon har ännu ingen samlad uppfattning om situationen på Eja -Märtas, men när det gäller Mäshult är bilden klar.

– Vi har pratat med ägaren och har haft flera möten med våra boendevärdar som själva har ätit på Mäshult ett antal gånger. Sammanfattningsvis ser vi att maten uppfyller alla krav, är näringsrik och innehåller alla delar den ska. Vi riktar ingen kritik mot boendet, säger hon.

ANNONS

Enligt de boende förbättras maten inför Migrationsverkets besök, men blir därefter sämre igen.

Stina Andersson har svårt att se att det kan stämma.

– Vi är ju där regelmässigt, många dagar i veckan. Vår bild är att det fungerar bra med maten. Men vi kommer självklart att fortsätta följa detta över tid för att se att det inte är tillfälligt, säger hon.

Enligt Stina Andersson vill Migrationsverket helst ha boendeformer där de asylsökande lagar sin egen mat. En ny upphandling är på gång, där Mäshult har ansökt om egen mathållning för de boende.

- Jag tror mycket av kritiken bottnar i detta. Alla föredrar att ha sin egen mat, och själva kunna bestämma när och vad man kan äta. Särskilt med tanke på hur långa vistelsetider det ofta handlar om, säger hon.

Hur ser du på kritiken mot dåligt bemötande och kalla rum?

- När det gäller kylan var det problem i vintras, men det åtgärdades. Bemötandet är något som vi på Migrationsverket lägger stor vikt vid, och pratar mycket med våra leverantörer om. Jag har inte fått indikationer på att det skulle finnas något som sticker ut kring detta på Mäshult, säger hon.

Ett möte med ägarna till Eja-Märtas hölls omedelbart efter HN:s artikel. Stina Andersson ser allvarligt på uppgifterna om att verksamhetschefen ska ha sagt till de asylsökande att han kan påverka Migrationsverkets beslut.

ANNONS

Ägarna tillbakavisar uppgifterna.

– Nu måste ägarna få göra sina egna kontroller, och se om detta möjligtvis kan vara en missuppfattning. Vi ska även göra samma kontroller av maten som på Mäshult, och ha ett nytt möte med leverantören snart, säger hon.

ANNONS