”I början fick jag ont i huvudet efter att dagen var slut”

Långa dagar framför skärmen och teknikstrul. Men ändå helt okej. Så utvärderar niondeklassaren Max Abrahamsson veckorna med fjärrundervisning.

ANNONS
|

När vårterminen drog igång den 11 januari var det med fjärrundervisning för Varbergs högstadieelever. En av de som under två veckor, fram till i måndags, satt hemma i köket och studerade uppkopplad mot en skärm är Max Abrahamsson. Han går i nian på Håstensskolan.

– Det har fungerat ganska bra, men i början var det lite konstigt och tekniken strulade en hel del. Det är fortfarande lite krångel med ljud och video och sånt, säger han.

Många elever sitter hemma själva, men Max Abrahamsson har sin mamma Annelie Kilu hemma som också arbetar hemifrån. Kanske hjälper mammas närvaro till för att öka disciplinen?

ANNONS

– Jag hade nog gjort det jag skulle ändå, men det är ju lättare att inte göra det när läraren inte riktigt ser vad man gör. Det är bättre i skolan, då vet de mer vilka som är där och vilka som lyssnar och inte lyssnar, säger han.

Undervisningen sker samma tider och enligt samma schema som vanligt, men i stället för att cykla till skolan i blåst och regn kopplar Max upp sig i Google classroom klockan åtta på morgonen efter att ha gjort sina vanliga morgonrutiner. Läraren tilldelar eleverna uppgifter som de sedan får arbeta självständigt med för att sedan oftast samlas igen i det virtuella klassrummet vid lektionens slut. Det blir långa dagar framför skärmen.

– Jag saknar ju kompisarna och att liksom VARA i skolan. Nu gör man ingenting på rasterna, jag sitter bara inne. Annars brukar vi gå ut och spela basket eller nåt. Nu sitter jag mest och kollar på Youtube medan rasterna går. Efter skolan brukar jag spela lite på datorn och så, säger han.

Så skärm och stillasittande hela dagen i princip?

– Ja, i början fick jag ont i huvudet efter att dagen var slut för att jag suttit så hela dagen men nu är det inte så farligt.

ANNONS

Mamma Annelie Kilu flikar in:

– Vi brukar se till att det blir något break när dagen är slut, att han får byta miljö på något sätt.

Förra veckan kom beskedet att den generella distansundervisningen för högstadieelever inte skulle förlängas och i måndags (den 25 januari) började eleverna på plats igen men med vissa förändringar. Bland annat arbetar skolorna med tre verktyg för att göra det så smittsäker som möjligt: saxning vid återgång till skolan, utglesning av elever och organisering för att minimera kontaktytor. Det innebär att vissa kommer att studera varannan vecka hemifrån och varannan på plats.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten.

Läs mer:

ANNONS