Hans, 65, säljer gamla bilar för miljoner: ”Pengar är inte grejen”

Varbergsföretaget Classic Motors säljer bilar med mer än ett halvt sekel på nacken, men kunderna får slanta upp minst lika mycket som för en ny.
– Blir det någon vinst så är det bra, men det är inte huvudsaken, säger vd Hans Rask.

ANNONS
|

Hans Rask är född med motorolja i blodomloppet. Pappan var lastbilschaufför och hans fyra storebröder inbitna bilentusiaster.

– Mitt motorintresse vaknade när jag låg i vaggan. I tolvårsåldern började jag sälja mopeder, som 17-åring fick jag min första bil – en Plymouth Valiant från 64 – under 80-talet hade jag en begagnatfirma och efter det körde jag lastbil fram till pensionen, berättar han.

Numer driver han företaget Classic Motors AB, som köper och säljer amerikanska klassikerbilar.

– De flesta bilar har jag importerat från USA, men nu går det inte längre. Amerikanarna har insett att det finns pengar att tjäna och efter pandemin har fraktpriserna skjutit i höjden. Det handlar om femtioprocentiga prisökningar.

ANNONS

Ögonstenen värd en miljon

I stället har Hans Rask riktat blickarna mot den inhemska marknaden. Nyligen har han fått in en Dodge Dart GT från 1966, köpt från en entusiast i Stockholmstrakten.

– Den är svensksåld med 12 000 mil på mätaren. Lacken är original och i perfekt skick. De flesta bilar vi säljer ligger i spannet mellan en kvarts och en halv miljon. Den här tror jag kommer att gå för en bit över 200 000 kronor.

De typiska köparna är par i 50- till 70-årsåldern, berättar Hans. Entusiaster med pengar på fickan och utan intresse av att renovera.

– De vill bara kunna vrida på nyckeln och köra iväg. Det finns en marknad för renoveringsobjekt också, men den är betydligt mindre.

Men alla bilar i Hans Rask garage är inte till salu. Pärlan i samlingen är en Pontiac Bonneville från 1958, värd omkring en miljon kronor.

– Jag har haft många spekulanter på den, men det ska mycket till för att jag ska skiljas från den. Det finns bara ett dussintal i Sverige, och den här i absolut toppklass.

Vinst inte huvudsaken

Tillverkningsåret – 1958 – borgar också för kvalitet, tillägger han.

– Det var året då alla koncerner skulle bräcka varandra. Man tillverkade oerhört påkostade bilar. Otroligt vackra, rena konstverk, och med helt fantastiska detaljer. Det är en himmelsk känsla att sitta bakom ratten, det går inte att jämföra med dagens bilar. I slutet av 60-talet, när massproduktionen kom igång, blev allt mycket sämre.

ANNONS

Det är väldigt roligt att träffa likasinnade dårar och jag kan stå och prata med en kund i flera timmar

Rekordåret 2019 omsatte Classic Motors närmare två miljoner kronor, men vinsten var samtidigt mycket blygsam. Året efter gjorde man en förlust på 30 000 kronor.

Men det bekommer inte Hans Rask.

– Pengar är inte grejen. För mig är det bara en jättestor hobby. Blir det någon vinst så är det bra, men det är inte huvudsaken. Det är väldigt roligt att träffa likasinnade dårar och jag kan stå och prata med en kund i flera timmar.

ANNONS