Han vill se satsning på cykelväg längs Pilgatan i Trönninge

29 miljoner på en cykelväg som i stora delar finns i stället för en ny sträcka längs en livsfarlig väg? Andreas Hultgren ifrågasätter kommunens prioriteringar.

ANNONS
|

Den som kör mot Trönninge från Lindhovsrondellen passerar flera utfarter, en järnvägsövergång och en kurva med skymd sikt innan den är framme vid den första rondellen vid det nya bostadsområdet vid Trönningebjärsvägen.

Vid den rondellen startar en cykelbana – helt i tomma intet – som leder cyklisterna vidare längs Pilgatan in mot rondellen vid Lindbergsvägen.

Cykelbana behövs längs hela Pilgatan

Andreas Hultgren bor Trönninge och han har i många år påtalat behovet av en cykelbana längs hela Pilgatan för kommunens tjänstemän. Men beskeden från kommunen har enligt honom varit oklara.

När han häromveckan läste i HN om den nya cykelvägen som ska byggas längs Västkustvägen i centrum, och om hur den befintliga cykelvägen där också ska rustas upp, reagerade han.

ANNONS

– Kommunen lägger alltså 29 miljoner kronor på en cykelväg inne i stan när det ser ut så här i Trönninge. Det gör mig irriterad.

– Trafiken här har ökat och det är många som cyklar till och från Bläshammar. När de cyklar tillbaka hit mot Trönninge orkar de inte cykla över på rätt sida av vägen från cykelbanan där, så då kör de på fel sida vägen.

– Kommunen håller ju på att bredda befintliga cykelbanor också, som den från Trönninge till Lugnet. Vad är det för prioritering? säger han retoriskt.

Bygge planerat – men det dröjer

Kommunen har planer på att bygga färdigt cykelbanan ända ut till Lindhovsrondellen men enligt Kristina Hellerström, chef för mark och exploatering på kommunen, kan man inget göra innan den nya plankorsningen med Viskadalsbanan kommit till, och det lär dröja.

– Under tiden som Västlänken och Varbergstunneln byggs är Viskadalsbanan omledningsbana för godstrafiken. Så i fönstret fram till 2026 får vi inte göra några åtgärder på Viskadalsbanan. Det är en förutsättning som varit med länge. Gissningsvis kan cykelbanan komma till efter 2027 någon gång, eller troligen närmare 2030, säger hon.

Enkel lösning tillräcklig

Överenskommelser eller inte – Andreas Hultgren vittnar om en farlig vägsträcka för oskyddade trafikanter.

– Jag kräver inte någon bred cykelbana. Det räcker med något enkelt, där så man kan gå och cykla med livet i behåll. Jag tycker att kommunen borde satsa på områden som är trafikfarliga först, innan man börjar bredda och bygga nya.

ANNONS

LÄS MER:Ny gång- och cykelväg ska binda ihop norr och söder

ANNONS