Grundkonceptet för hamnen i Varberg är att vara den stora skogshamnen.
Till Varberg kommer det därför endast tvåcontaineranlöp i veckan, större delen av containerverksamheten är koncentrerad till Halmstad.
– Varberg ska hålla sig till sitt grundupplägg och det blir ännu tydligare nu när Södra har expanderat, säger Björn Alvengrip.
Han fortsätter:
– Det påverkar oss positivt att Södra har kommit igång med sitt Södra Cell 2.0. Det innebär att vi har världens fjärde största massafabrik som kund.
– Det gör att vi får väldigt stora volymer och det börjar märkas väldigt tydligt i Varbergs hamn.
Senaste åren har hamnen haft rekordnivåer när det gäller sågade trävaror.
Den magiska gränsen på en miljon kubkikmeter sågade trävaror på årsbasis har varit nära.
– Men det tror jag att vi passerar i år, säger Björn Alvengrip.
Första vinstprognosen låg på 3,7 miljoner kronor, nu justeras den upp till 5,2 miljoner. Men frågan är om det stannar där.
– Det är möjligt, med tanke på den starka konjunktur som vi har, att vi får skruva upp prognosen ytterligare längre fram i höst, säger Björn Alvengrip, som nöjt kan konstatera att det går ganska bra för Hallands Hamnar och inte minst hamnen i Varberg.
Drar ni fördel av hamnkonflikten i Göteborg?
– Nej, vi har ungefär samma volym i Halmstad som vi hade förra året på containersidan.
Vad kommer ni att använda vinstpengarna till?
– Vi försöker att investera i vår anläggning och det ska byggas en ny hamn i Varberg för hundratals miljoner.
– I Varberg är kommunen väldigt intresserad av att bolagen tar stora delar av investeringarna för övrigt. Så vi plöjer ner pengarna i anläggningen så att den blir ännu bättre, säger Björn Alvengrip.