Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/26

Hallifornia kan vinna pris till Varberg

Hallifornia är nominerad till årets platsmarknadsförare som en av fyra finalister. – Det känns väldigt ärofyllt, säger Erik Ruth.

Årets sommarfestival, som var den femte i ordningen, beskrivs som lyckad. Yran hade dock knappt lagt sig innan arrangörsstaben nåddes av ännu ett glädjande besked. Under måndagseftermiddagen avslöjade företaget Placebrander de fyra nominerade till årets platsmarknadsförare, Placebrander of the Year.

– Det är framförallt ett erkännande att Hallifornia som idé är något som andra tycker är bra även utanför Varberg. Det känns väldigt ärofyllt, säger Erik Ruth, vd för Nordic Surfers som arrangerar festivalen i samarbete med Region Halland och Varbergs kommun.


Bakom nomineringen står en jury besående av framstående marknadsförare och entreprenörer. 

– De skrev att de var imponerade av vad vi hade gjort. Det känns framförallt bra eftersom vi är ganska trötta just nu efter årets festival. Vi behöver samla oss och få tillbaka energin. Men när vi hörde det här så tog vi ett glädjeskutt.


Men det är nu upp till allmänheten att fälla avgörandet. Fram till den 6 september så går det att lämna sin röst på företagets hemsida. Förutom Varberg och Hallifornia är det Skellefteå kommun, Roslagen och faktiskt Sverige som är nominerade. Den senare för en internationell kampanj om Airbnb. Bakom alla de övriga bidragen står reklambyråer.

– Det var ju skitkul när man såg de andra finalisterna. Det är respektabla motståndare, säger Erik Ruth.

Nu gäller det alltså att ladda om och mobilisera för att vinna omröstningen. 

– Vi har många partners och besökare så ur det perspektivet så finns det många att höra av sig till. Då kan vi passa på att tacka för i år och samtidigt be dem att gå in och rösta.


Platsmarknadsföring, eller place branding på engelska, syftar på insatser som ska stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar, skriver företaget Placebrander. Täblingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet.


Priset har delats ut sedan 2013 och förra året vann Östersund och projektet Surfbukten. 

– Nu hoppas vi på bra support från varbergarna, säger Erik Ruth.