Hallands kulturhistoriska museum fryser ner och flyttar 6500 föremål

Hallands kulturhistoriska museum i Varberg storsatsar och flyttar alla sina textilier. För att göra detta utan att skada föremålen använder sig museet av en omfattande process – som inkluderar noggrann inpackning, frysning och klimatstyrning.
– Tyger är bland de känsligaste materialen vi jobbar med, säger Kristina Brixson, chef på samlingsavdelningen.

ANNONS

Textilföremålen har länge legat samlade på en vind, där utrymmet varit för litet och förutsättningarna inte optimala för att kunna garantera föremålens hållbarhet.

Därför har museet sett ett behov av ett nytt textilmagasin sedan en väldigt lång tid tillbaka, menar Kristina Brixson. Men av olika anledningar har det inte blivit av – fram tills nu.

– Det känns mycket bra att vi är i gång med arbetet. Jag har kollegor som jobbat här länge och de såg behovet redan för 15 - 20 år sedan, men det har varit en fråga om resurser, lokaler och ekonomiska medel, säger hon.

– Nu har vi däremot fått möjligheten att använda en tidigare ateljéyta som vi har byggt om.

ANNONS

Satsar mer än en halv miljon

Trots att projektet omfattar åtminstone 6500 föremål och beräknas kosta över en halv miljon kronor, menar samlingschefen att det är en förhållandevis liten investering på sikt.

– Över tid är det inte så mycket pengar, även om det är en stor satsning. Det här görs en gång och sedan varar det väldigt länge utan att man behöver göra så mycket. Det går att göra detta mycket dyrare, men vi har valt enkla och billigare lösningar med återbrukat material av hög kvalitet.

För att, i samband med flytten, skydda textilföremålen mot framför allt skadedjur, använder sig museet av en utdragen flerstegsprocess.

– Alla saker bryts ner förr eller senare men en del av vårt jobb är att förhindra nedbrytningen eller låta den gå väldigt långsamt. Och tyger är bland de känsligaste materialen vi jobbar med, tillsammans med arkeologisk metall. Därför är det en ganska omständlig process.

Fryses ner i minus 60 grader

Till att börja med förpackas textilierna så pass noga att det inte kan komma in någon luft, vilket är nödvändigt för att kunna bibehålla mikroklimatet innanför förpackningen.

Sedan transporteras de emballerade föremålen till den nya förvaringen där de läggs i en frys, som är tempererad till minus 60 grader.

– Detta gör vi för att sanera eventuella skadedjur från det gamla magasinet. Vanligtvis får textilierna ligga i frysen i närmare en vecka för att det ska hinna frysa igenom, berättar Kristina Brixson och fortsätter:

ANNONS

– Därefter låter vi det tina något dygn, för om vi packar upp det när det fortfarande är fruset riskerar textilfibrerna att brytas.

Efter det packas föremålen upp och fotograferas för att ingå i en digital utställning som museet tänkt skapa.

– Det är viktigt att vi kan tillgängliggöra föremålen. Det gör också projektet mer spännande, för det finns mycket i samlingen som åtminstone jag själv inte har sett än, eftersom det har legat nedpackat.

Förhindrar skadedjur genom klimatstyrning

I det sista steget sorteras textilierna i själva förvaringsutrymmet, där temperatur och luftfuktighet regleras med hjälp av ett nyinstallerat klimatsystem.

– Det perfekta är en luftfuktighet på 40 - 50 procent. Om det skulle gå upp mot 60 - 70 procent riskerar man mögel, men det får inte heller vara för torrt, menar Kristina Brixson.

– På sommaren är det varmt och på vintern är det fuktigt och kallt. Skadedjuren gillar just de förändringarna, men genom att balansera klimatet kan vi hindra dem från att komma hit. Därför styr vi klimatet på det här viset.

Vad kan gå fel under processen?

– Jag ser inte att det är något som kan gå fel direkt men det är svårt att planera exakt hur lång tid arbetet tar, så det finns en risk att vi inte klarar att hålla vår tidsplan.

ANNONS

För tillfället är förhoppningen att projektet ska vara klart till sommaren 2024.

– Vi har ju precis börjat, så det är rätt mycket jobb kvar att göra.

ANNONS