Varbergaren Anna Vild är aktuell med låten Elden och Vild – var femte person, en dokumentär om högkänslighet.
Varbergaren Anna Vild är aktuell med låten Elden och Vild – var femte person, en dokumentär om högkänslighet. Bild: Henrik Gustafsson Nicander / Pressbild

Högkänslighet en tillgång för Anna Vild

Tidigare ombads Anna Vild att tona ner sin högkänslighet av mentorer och bokare. I dag är det tvärtom. ”Det är mäktigt!”, säger hon. Nu är hon aktuell med en singel och en dokumentär på ämnet.

ANNONS
|

Högkänslighet (förkortas HSP) är ett personlighetsdrag och inte en sjukdom eller funktionsnedsättning.

– För mig har det inneburit att jag har en bottenlös brunn av skaparkraft. Det är en kanal som är perfekt när man ska jobba som konstnär, säger Anna Vild.

En högkänslig person har ett ”extra slipat nervsystem” och tar in fler sinnesintryck från omgivningen än andra och har en hjärna som bearbetar sinnesintrycken på ett djupare sätt. Det är inte samma sak som att vara ”överkänslig”.

– Ordet har en dålig klang på svenska. Ett ord jag gillar bättre än sensibel begåvning, det sätter fingret på vad det faktiskt är. När jag går in i ett rum tar jag in hur alla mår, säger hon.

ANNONS

Anna Vild är nu aktuell med låten Elden och dokumentären Vild – var femte person som gjorts av Henrik Nicander. Titeln syftar på forskning som visar att var femte person bär på personlighetsdraget.

– I djurriket ser man också att var femte individ ungefär har ett mer sensibelt nervsystem. Det verkar som att det har varit viktigt i en flock med någon som känner av faror tidigare än andra och kunnat varna, säger Anna Vild.

Både låten och dokumentären ingår i ett samarbete som Anna Vild har haft med juristen, före detta försvarsadvokaten, författaren och kulturforskaren Annika Andebark och tar avstamp i 1600-talets häxprocesser.

– Hon har skrivit en bokserie baserad på djup research där hon tittat på gamla protokoll från 1600-talet där hon har dykt ner i en Nordens största rättsskandaler – häxprocesserna. Just häxprocesserna är något jag har haft med i mitt konstnärskap sedan jag var 18 år och jag är 32 i dag. Jag är väldigt intresserad av den psykologiska struktur som ligger bakom häxprocesserna och som jag menar hänger kvar i dag, säger Anna Vild.

Hur gör ni kopplingen mellan högkänslighet och häxprocesserna?

– Det som hände på 1600-talet handlade mycket om en rädsla för det känslo­mässiga och högkänslighet betraktas i dag ofta som obekvämt och en svaghet när det egentligen är något helt annat, säger hon.

ANNONS

Dokumentären kommer till en början att rulla i Stockholm, men så småningom släppas digitalt. Exakt hur är inte klart.

– Det kommer gå att se den utan att vara i Stockholm i alla fall, lovar Anna Vild.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten.

ANNONS