Här rivs gamla Getteröbron

Under fredagen inleddes rivningen av den gamla Getteröbron. En viktig pusselbit är därmed på plats för tunnelprojektet – som hotades av stora förseningar om datumet för rivningen skulle missas.

ANNONS
|

Projektledaren Peter Lidemar på Trafikverket kan andas ut och njuta av synen när grävskoporna i rask takt tuggar ned det som är kvar av den gamla Getteröbron vid Lassabackarondellen.

Arbetet inleddes under fredagen och ska klaras av under helgen. Detta är också orsaken till att all tågtrafik förbi Varberg har stängts av under helgen.

Att rivningen av den gamla Getteröbron skulle ske just den här helgen har varit klart sedan länge. Det är nämligen mycket komplicerat att planera en stängning av västkustbanan.

– Det kräver avtal med alla operatörerna: SJ, Hallandstrafiken, MTR, och så vidare. Att det skulle ske vecka 39 har varit klart sedan omkring ett år tillbaka, berättar Peter Lidemar.

ANNONS

Och därför var det väldigt angeläget att bli klar med den nya Getteröbron innan den här helgen.

– Vem vet hur lång tid det hade tagit att hitta en ny helg? Det hade kunnat ta ett halvår. Och det hade påverkat hela projektet, förklarar Lidemar.

Att i det läget komma dragande med att nya Getteröbron har blivit försenad är ingen gångbar ursäkt, säger LIdemar.

Och därmed sätts också de problem som nya Getteröbron drabbats av i ett annat perspektiv.

– Det har hela tiden varit vecka 39 som gäller. Det har varit ett mål som inte får missas, säger Lidemar.

Den gamla Getteröbron är snart ett minne blott och det är svårt att inte bli imponerad av med vilken hastighet grävskoporna plockar ned byggnadsverket.

Strax norr om bron pågår arbetet med den nya godsbangården. Och där kommer snart tågen att rulla på splitter ny räls.

– Ett av de nya spåren kommer att vara klart till midsommar och då kommer vi leda över trafiken dit under en period, berättar Lidemar.

Peter Lidemar, som bor i Åskloster, har varit projektledare för den nya Getteröbron. När det projektet är klart kommer han att gå vidare till andra delar inom projekt Varbergstunneln.

– Jag kommer bland annat att jobba med betongtunneln och det betongtråg som ska byggas, berättar han.

ANNONS

Och det kommer också bli fler broar – bland annat planeras det för Norra Stationsbron som är tänkt att ligga strax norr om gamla inlinesbanan (numera pendelparkering).

– Det ligger en pizzeria där också, den går under namnet ”pizzabron” ibland, men det riktiga namnet är Norra stationsbron, säger Lidemar.

ANNONS