Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/4

Grenåfärjan hänger löst – det lutar åt hamnflytt utan färjan

Generationer varbergare har sett färjan komma och gå. Men nu tyder det mesta på att hon lämnar Varberg. Kommunen har inte lyckats nå något avtal med Stena Line.

Sedan förra året har kommunen fört samtal med Stena Line för att få rederiet att acceptera en flytt av färjeläget till en ny terminal vid Farehamnen. Anledningen är stadsutvecklingsprojektet. Varbergstunneln, Västerport och koncentrationen av hamnen till Farehamnen måste röra sig framåt i en takt där det ena projektet inte snavar på det andra. Här har färjan en central roll. Den måste vara borta från sin nuvarande plats vid årsskiftet 2019 – 2020 för att inte sätta fällben för Västerport och tunneln.
Den nya färjeterminalen beräknas kosta 293 miljoner kronor. Varken Socialdemokraterna eller Alliansen och Miljöpartiet är beredda att betala terminalen med pengar från kommunkassan. Kommunen vill att Stena Line ska stå för notan.

Kommunen ska börja projektera Farehamnen nu i vår. För att projektet ska hålla det tempo som krävs borde kommunen ha haft ett påskrivet avtal om en flytt nu vid årsskiftet. Men något sådant avtal har inte kommit till stånd.
– Ska det byggas ett nytt färjeläge behöver vi färdigställa det under 2019 för att tidsplanen ska hålla. Stena Line har vetat om att vi har ett stadsutvecklingsprojekt en längre tid, och att det innebär en flytt av färjeläget. De konkreta förhandlingarna startade förra året, säger kommundirektör Carl Bartler.
– Jag har stor förståelse för att Stena Line måste värdera sin situation och vilka avtal och kostnader som de kan ta på sig.
Vilken betydelse tycker du att färjan har för Varberg?
– Varberg är starkt förknippat med färjetrafiken så den har betydelse för Varbergs attraktivitet. Samtidigt är det relativt få privatpersoner som trafikerar färjan. Och den mesta godstrafiken passerar Varberg. Vår bedömning är att den har relativt liten betydelse för näringslivet här. Men för Varberg som destination och turistort har den betydelse.

Kommunalråden säger att de gärna har kvar färjan men att den samtidigt faller under nostalgikontot. Ingen av dem är beredd att skicka in skattepengar i en ny terminal.
– Jag hoppas att Stena Line vill vara kvar i Varberg. Men vi måste naturligtvis få betalt för den investering som krävs, säger Jana Nilsson (S).
– Den går på nostalgikontot, om du förstår vad jag menar. Europafärjan – som man sa när jag var barn. Många ser den, till exempel när man är och badar. Vi har inte fått några signaler om att det skulle omfatta Varbergs näringsliv i någon större utsträckning, säger Ann-Charlotte Stenkil (M).

I dag betalar Stena Line ungefär 4,7 miljoner kronor om året till kommunen för att få trafikera hamnen och arrendera terminalen. Exakt hur hög årskostnaden skulle bli vid ett nybyggt färjeläge är inte känt för HN, men även om avskrivningen läggs på många år lär kostnaden för rederiet öka.

Stena Line vill inte säga någonting om förhandlingarna eller färjelinjens framtid.
"Vi för samtal dels med kommunen, dels internt på Stena Line och så länge det inte finns några beslut i frågan så är inte vi beredda att ge några ytterligare kommentarer i frågan, eftersom vi tycker det leder till onödiga till spekulationer. När beslut är fattat kommer vi gå ut med pressinformation och är då givetvis beredda att svara på frågor", svarar Stena Lines presschef Jesper Waltersson i ett mejl.

Vad tycker du? Bör kommunen betala ett nytt färjeläge för Stena Line? Skulle du sakna färjan om den försvinner? Skriv till [email protected]