Granne kritiserar 41:an efter ny olycka

En lastbil körde av 41:an tidig tisdagsmorgon, någon kilometer nordost om Veddige. Kent Ekfeldt bor intill olycksplatsen och är kritisk till hur vägen sköts. – Jag är förvånad att det inte händer fler olyckor, säger Ekfeldt.

ANNONS
|

Klockan hade precis passerat sju när olyckan var framme. En danskregistrerad lastbil hamnade av någon anledning för långt till höger på vägbanan och färden slutade liggandes på sidan på en åker.

– Kommer du bara lite för långt ut så finns det inget kvar att köra på. Börjar bilen luta så är det kört. Sådana här olyckor händer ganska ofta. Lastbilarna kör längre och längre ut när de möts och asfalten spricker, säger Kent Ekfeldt, granne med olycksplatsen och chaufför till yrket.

Kent Ekfeldt menar att vägen är för liten till bredden mellan Strängbetong och Jonsjö och att det skapar fler risktillfällen för just avkörningar.

ANNONS

– Vägen är för smal, den är bara 6,20 meter bred. En vanlig väg är i alla fall sju meter.

Ekfeldt har i många år kämpat för att få ner hastigheten hos trafikanterna som kör förbi hans gård. 2006 sattes det upp fartkameror längs 41:an, men han menar att det inte gett önskat resultat.

– Det fungerade kanske i två dagar. Sedan lärde sig alla var kamerorna satt. Jag ber polisen komma hit varje år så att de kan se hur fort folk kör.

Trafikverket har i nuläget ett pågående projekt som rör riksväg 41, mellan Sundholmen och Björketorp. På delen genom Halland är det dock ingenting på gång.

"Avseende väg 41 inom Halland har vi i skrivande stund inga större åtgärder planerade. Möjligen kan en del mindre trafiksäkerhetshöjande åtgärder bli aktuella inom de närmaste åren", skriver Jan Törnell, åtgärdsplanerare på trafikverket region Väst i ett mejl.

Trafikverket genomför just nu en åtgärdsvalsstudie som ska finnas till hjälp när Region Halland ska ta fram nästa infrastrukturplan som berör åren 2018-2029. Studien tar upp problematiken med Viskadalsstråket, både vad gäller väg och järnväg.

"Det är sedan upp till regionens politiker att prioritera satsningar i infrastrukturplanen och det finns utöver 41:an flertalet andra vägar och behov runt om i Halland som man beaktar", skriver Jan Törnell som också bekräftar att det inte är aktuellt med fler kameror i området.

ANNONS

Kent Ekfeldt menar att landsorten prioriteras bort och att det är stor skillnad på hur vägar underhålls från län till län.

– Jag som yrkeschaufför har alltid varit förundrad över varför alla halländska vägar som går från kusten och in i landet är så dåliga. När du kommer till nästa län är vägarna bättre, 41:an fungerar som ett bra exempel, säger han och lägger till.

– Det händer grejer i centrum men vad som händer på landsorten struntar man i. Man undrar ju vad som krävs för att det ska hända någonting här.

På tisdag eftermiddag uppger trafikverket att bärgningsarbetet beräknas vara klart runt 18.00 på kvällen.

ANNONS