Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

I framkant. Fyrorna på Påskbergsskolan är först ut i Varberg att få varsin surfplatta, projektet ska sedan utvärderas. Sewen Emilov och Linus Gustafsson ser bara fördelar med sina nya arbetsverktyg.

Fyror i pilotprojekt har fått varsin surfplatta

Surfplattor kan vara framtiden för Varbergs yngre elever. Påskbergsskolans fyror har fått varsin som de jobbar med i skolan och tar med sig hem. Försöket ska sedan utvärderas.

Fyrorna har byggt broar och ska dokumentera arbetet i Showbie, ett program för ”papperslösa” skolklasser som använder surfplattor. De delar in sig i grupper och börjar jobba efter läraren Lars Öborns instruktioner.

Linus Gustafsson, 10, gillar sitt nya verktyg:

– Det är så mycket enklare, man får allt på ipaden i stället för att slösa en massa papper. Man kan lägga in bilder, skriva, rita och göra sina läxor. Och man får hjälp att stava rätt.

Han har aldrig haft någon dator och tänker heller inte skaffa någon nu när han lärt sig att uppskatta surfplattan. Den är dessutom lätt att bära runt på, tycker han.

Klasskompisen Molly Nilsson är inte lika positiv.

– Jag börjar tröttna på ipaden. Jag gillar att skriva på papper, det är mycket roligare, säger hon.

Varbergs kommun har satsat på en till en-datorer till alla elever från sexan och uppåt. Nu sneglar man mot surfplattorna - hur fungerar de som pedagogiska verktyg?

De finns redan att dela på i många klassrum, fyrorna här är först ut att få varsin. Förvaltningen har föreslagit att alla elever i årskurserna F-5 ska få varsin, men när budgeten lades i höstas valde skolpolitikerna att avvakta.

Läraren Lars Öborn är positiv och går en utbildning för att lära sig mer. Här plockas plattorna fram minst en timme om dagen.

– Det är en teknik som är framtiden och skolan måste ligga i framkant. Läsplattorna försvinner inte, säger han.

Vissa saker, som att skriva, är dock lättare på datorer, tycker han. Men surfplattorna används inte till det i första hand, utan exempelvis till att filma, dokumentera och olika pedagogiska program.

– Vi kan göra helt enorma grejer. Det finns hur mycket appar och teknik som helst, men vi måste bara komma på hur vi ska använda det.

Projektet utvärderas kontinuerligt och föräldrar och elever intervjuas om sina upplevelser. Utvecklingen går fort i dag och kommunen vill känna sig säker på att man satsar på rätt verktyg, förklarar utvecklingschefen Maria Wirén

– Vi såg ett behov av att se hur lärandet påverkas och vilka möjligheter och begränsningar som finns med olika digitala läromedel, säger hon.

Om projektet leder till att alla yngre elever får varsin läsplatta kan hon inte svara på i dag.

Pedagogiskt verktyg. Läraren Lars Öborn går en kurs för att lära sig mer om hur surfplattorna kan användas i undervisningen. Som han ser det är möjligheterna stora.

Bild: Karin Lundahl

Fler nyheter om Varberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här