Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Friluftsliv ska locka turister om evenemangen uteblir

Om det kommer att bli några större evenemang i Varberg nästa år återstår att se. Kommunens destinationsavdelning har fått tänka nytt i arbetet med att göra staden attraktiv för besökare.

Ett vanligt år arbetar näringslivs- och destinationskontoret (NOD) vid den här tiden med en smockfull evenemangskalender. Men det här året är långt ifrån normalt. Sommarens stora konserter är ännu inte inställda, men om de kommer att bli av är ingenting man kan vara säker på idag.

– Vi vet ju inte hur länge det har kommer att pågå. Och vi måste tänka och planera annorlunda för hur vi ska attrahera människor att vilja komma till Varberg när det åter blir möjligt att resa, säger Magnus Thomson som är destinationsutvecklare.

– Det vi vet är att 2021 kommer att bli ett annorlunda år det med, säger Martin Andersson som är näringslivsdirektör.

Halland har klarat sig bra jämfört med storstäderna

Nod:s uppdrag är att marknadsföra och utveckla Varberg så att staden både blir en attraktiv ort att besöka och bo i. Det är ett arbete som inte kan ta paus på grund av en pandemi. Och efter att ha levt med coronaviruset i snart ett år har man på nod dragit flera lärdomar. En är att Varberg står sig starkt även utan sina stora sommarevenemang.

– Alla siffror hittills tyder på att vi hade en bra sommar och att det gick helt okej en bit in i oktober. Sedan de nya restriktionerna kom så har det i och för sig varit katastrof för boendeanläggningarna, säger Magnus Thomson.

Det ser likadant ute i hela Sverige och i jämförelse med storstäderna har Halland som län klarar sig bra. Men trots det gäller det nu för boendeanläggningarna att hålla ut menar Martin Andersson.

– De har varit duktiga på att hitta nya målgrupper. Privatmarknaden har blivit mycket mer intressant under pandemin än företagskunderna. För vår del gäller det nu att hjälpa till att förlänga säsongerna och hitta nya reseanledningar, säger Martin Andersson.

Outdoortrenden fortsätter att öka

Framförallt kommer man på nod att fokusera på den trend som pågått i flera år, men som formligen exploderat under corona. Nämligen vad som på branschspråk kallas outdoor. Helt enkelt friluftsliv.

– Här har vi stora möjligheter både vad gäller vandring och cykel. Vi har ett stort utbud av outdooraktiviteter och en fantastisk natur, säger Magnus Thomson.

En informationskampanj kopplat till allemansrätten kommer att lanseras under våren. Detta för att sprida kunskap om vad som gäller i skog och mark. Speciella satsningar kommer också att göras kring loven. Rys och Mys var något som lanserades 2020. Det kommer att återkomma även 2021.

– Det gäller för oss att hitta luckorna och sedan se till att fylla dem, säger Martin Andersson.

Vaccinet är ingen mirakelkur

Även om ett vaccin lanseras under året och det börjar ge effekt så är man försiktigt optimistiska på nod. Det blir nog inte riktigt som vanligt direkt utan samhället kommer att öppnas upp successivt tänker Magnus Thomson.

Kommunens roll blir då att skapa trygga och säkra mötesplatser menar han. Som exempel nämner Thomson upprustningen av Apelviken .

Bad överlag är en viktig reseanledning till Varberg. Självklart under sommarsäsongen, men även kallbad har blivit allt mer populärt.

– Under året kommer också äventyrsbadet Pingvinen att invigas. Det kommer att bli ytterligare en reseanledning.

Högt upp på önskelistan

Enligt Thomson och Andersson finns det ett väldigt gott samarbetsklimat mellan kommun och näringsliv. Det underlättar när det snabbt gäller att ställa om och hitta på kreativa lösningar menar de.

– Det gör att det är väldigt roligt som tjänsteman att arbeta här. Företagen är pepp och de vill vara med och arbeta för att få hit folk, säger Magnus Thomson.

Nio större konsertarrangemang ligger fortsatt bokade för sommaren 2021. De flesta av dem flyttade från sommaren 2020.

– Hoppet lever för dem. Men det går inte att svara på idag om de kommer att bli av. Det finns ju definitivt ett sug där ute. Samtidigt är det stora satsningar för arrangörerna, säger Martin Andersson.

– Vi står inte och faller med de stora evenemangen. Vi står bra rustade även utan dem. Men visst vore det häftigt att lägga till dem till det utbud vi redan har, säger Magnus Thomson.

LÄS MER: Andra vågen av viruset kan bli jobbig för många

LÄS MER: Rysligt och mysigt på fästningen lagom till höstlovet

LÄS MER: Nod smyckar ut skyltfönster i juletid

LÄS MER: Så var coronasommaren för företagen i Varberg

LÄS MER: Lekplats poppar upp på Varbergs torg

Fler nyheter om Varberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här