Framtidens station förändrar hela staden

Varbergs nya entré ska bli en levande mötesplats med tydlig koppling till havet. Stationsområdet knyter samman centrum med Västerport - och det är fotgängare och cyklister som placeras högst i hierarkin.

ANNONS
|

När tunnelbygget är klart har Varberg fått ett helt nytt stationsområde, cirka 150 meter norr om den nuvarande stationen. Planerna för området är stora. Varbergs nya knutpunkt ska bli mer än ett resecentrum.

– Vi vill att stationsområdet ska bli en länk mellan dagens stadskärna och den nya hamnstadsdelen Västerport. Det ska vara en mötesplats, så att även de som inte ska resa kan strosa förbi eller ta en fika, säger Maria Hagelberg, planarkitekt på Stadsbyggnadskontoret.

Genomsläpplighet är ett viktigt ord. Tanken är att skapa olika stråk som gör det enkelt att passera genom området och vidare mot hamnen eller centrum.

ANNONS

– Stationen har fyra entréer, ett i varje väderstreck. Det ska inte finnas någon baksida, säger Maria Hagelberg.

Själva perrongen är nedsänkt i ett tråg, som fortsätter en bit in under stationsbyggnaden innan den övergår i tunnel. En öppnare, tryggare och billigare lösning än att ha tunnel hela vägen.

– Annars hade vi fått en helt inbyggd station. Nu får de som inte kliver av tåget i alla fall se lite grönska, och en utblick av Varberg, säger Jan Bengtsson, kommunens projektledare för Varbergstunneln.

– Här blir du sedd, och kan se upp. Man kan stå på perrongen och fånga västersolen på kvällen, säger Maria Hagelberg.

I trafikplaneringen runt stationen finns en tydlig prioritetsordning: först fotgängare, därefter cyklister, bussar och bilar.

Ett förslag är att stänga av Västra Vallgatan för biltrafik i höjd med stationen, och låta den bli bussgata. Förhoppningen är att bilisterna i stället når stationen via Getteröbron och Östra Hamnvägen.

- I dag är folk väldigt vana att köra längs Västra Vallgatan. Men redan under byggtiden stängs den delvis av, så kanske sitter det i blodet när stationen väl är färdig, säger Maria Hegelberg.

Samtidigt betonar hon att alla trafikslag enkelt ska kunna ta sig till stationen.

ANNONS

- Vi är en landsbygdskommun och vi vill hellre att folk tar bilen till stationen än hela vägen till Göteborg.

Cyklister ska bli väl omhändertagna. Cykelparkeringarna utökas från dagens 400 till 1 500, och det ska även finnas möjlighet att låsa in cykeln i ett garage. Luftpumpar, cykeluthyrning och skåp att låsa in hjälm och kläder i planeras också.

Här är fler planer för stationsområdet, som kommunen just nu har ute på remiss:

Stationsbyggnaden

Jernhusen ansvarar, och ännu finns inga skisser. Klart är att det blir en större byggnad, gärna med viss handel och service. Huvudentrén planeras mot söder och stadskärnan, ut mot det så kallade entrétorget.

Perrongerna/stationstråget

Det nedsänkta tråget med perronger blir som djupast nio meter. På den östra sidan, mot staden, planeras sluttande ytor och terrasser med mycket grönska. Västersidan har en hög trågvägg som kan smyckas och ljussättas. Från perrongerna går hissar och trappor upp till stationsbyggnaden och gång- och cykelbron.

Entrétorget

ANNONS

Utanför stationens huvudentré i söder skapas ett stort torg som binder samman den nya och den gamla stationsbyggnaden. Kommunen vill gärna att platsen blir levande, med sittplatser och uteserveringar. Rakt igenom torget går Magasinsgatan. För att binda samman bägge sidor och sänka bilarnas hastighet höjs gatubeläggningen upp och får en annan yta där bilarna kör.

Norra entréplatsen

Norr om stationen ska det finnas stora ytor och sittplatser. Även genom denna plats går en gata, en förlängning av Baggens gränd, som får en upphöjning och avvikande gatubeläggning för att bilisterna ska bli försiktigare.

Västra stationsplatsen

Från den långsmala ytan mellan stationen och busstorget skapas ett viktigt stråk mot Västerport. Här vill kommunen att havet ska vara synligt, och det får inte nya byggnader stå i vägen för.

Stationsbron

Gång- och cykelbron ramar in tråget och förbinder parkeringsytorna i väster med perrongerna. Bron ska få gröna inslag, och blir en viktig länk mellan de nordöstra stadsdelarna och havet.

ANNONS

Fyra karaktärsord har tagits fram för att användas när det nya stationsområdet ska utformas: hav, levande, grönskande och sten.

– Tanken är att de ska förmedla Varbergs befintliga karaktär och visionen, säger Liv Sonntag, stadsträdgårdsmästare.

Här är några utdrag ur kommunens beskrivning av ledorden:

Levande: ”Energin flödar i stationsområdet. Det är här det händer. Personliga avtryck möter besökaren och får Varbergsbon att känna att man kommit hem”.

Hav: ”Det öppnar upp sig mot vidderna och havet. Konstruktioner, tak och byggnader förmedlar lätthet och har en ljus färgsättning. Vattenljus och vattenljud genomsyrar - det glittrar, blänker, bubblar, porlar och droppar”.

Grönskande: ”Strandråg, trift och sanddyner har letat sig upp från kusten och tolkas in i gestaltningen på ett informellt sätt. Större rum varieras med små lummiga platser att andas, vila, hämta kraft”.

Sten: ”Stenhuggartradition, kala klippor och Fästningen utgör en stabil grund som återspeglas i stationsområdet. Gedigna material och natursten präglar området”.

ANNONS