Flera byggfel på nya Getteröbron

Den nya Getteröbron fick en rad anmärkningar vid de besiktningar som gjordes inför att trafiken skulle släppas på. Ett av felen kan vara så allvarligt att slutbesiktningen hotas.

ANNONS
|

Det har varit bråttom att få klart den nya Getteröbron. Anledningen till att man var tvungen att stressa med bygget var att möjliggöra rivning av den gamla Getteröbron.

Den nya bron var därför långtifrån färdig när den besiktigades inför att trafiken skulle släppas på i augusti, och besiktningsprotokollen innehåller en rad anmärkningar.

Ett fel som är väl synligt är att det finns en svacka mitt på bron. Den har uppkommit till följd av felberäkningar som gjordes när bron skulle gjutas. Entreprenören hade räknat fel på hur gjutformen skulle bete sig.

– På grund av tidsbrist fick vi använda en annan metod än vad som var tänkt. Det visade sig vara en felbedömning och därför har den här svackan uppkommit. Leverantören (Implenia) har tagit på sig ansvaret och kommer att rätta till felet, säger Peter Lidemar, projektledare på Trafikverket.

ANNONS

Enligt Peter Lidemar har felet främst kosmetisk betydelse.

– Det är klart att det skaver litegrann. Man vill inte att bron ska se ut som att den håller på att säcka ihop. Men nu kommer kantbalken att gjutas om så att det ser bättre ut, berättar han.

Martin Johansson på kommunens hamn- och gatuförvaltning berättar att man fick garantier från leverantören om att bron skulle ha full bärighet trots missen.

– Som jag har förstått det så är detta främst ett gestaltningsmässigt eller kosmetiskt problem, säger han.

Ett annat fel som är uppenbart även för det otränade ögat är att skarven mellan två vägräcken längs den södra gång- och cykelbanan har tejpats över.

– Det är en pågående diskussion mellan oss och leverantören om det är ett fel eller inte. Men vi satte tejpen där för säkerhets skull så att ingen skulle kunna skada sig, berättar Peter Lidemar.

Men den anmärkning som vållar mest huvudbry gäller någonting som inte är synligt med blotta ögat. Det gäller den lagerkonstruktion som tillåter bron att röra på sig för att hantera trafikbelastning och temperaturpåverkan.

– Betongen måste kunna expandera och dra ihop sig vid olika temperaturer. Dessutom kan bron behöva röra sig exempelvis när stora lastbilar bromsar i nedförsbacken, förklarar besiktningsmannen Jan Sandberg från konsultfirman Brokontroll.

ANNONS

Frågan är om de lager som bron vilar på håller måttet. Och om mätinstrumentet för att mäta rörelsekapaciteten fungerar på rätt sätt.

– Lagren är av ett fabrikat som jag aldrig stött på förut, berättar Jan Sandberg.

Frågan behöver nu utredas grundligt och det görs gemensamt av Trafikverket och entreprenören Implenia.

– Förhoppningsvis är inte detta något problem alls, men om det är det så kan det bli ganska besvärligt, säger Peter Lidemar.

Enligt Jan Sandberg så går bron inte att slutbesiktiga innan frågan är helt utredd och eventuella fel har åtgärdats.

– Det här med lagren behöver i så fall åtgärdas först. Felet upptäcktes först vid besiktningen, och det gör det mer komplicerat. Det är alltid bättre om man upptäcker sådana här saker innan bygget är klart, säger Jan Sandberg.

Trafikverket hoppas att slutbesiktningen ska kunna ske på den här sidan årsskiftet, men det är inte säkert.

– Vi hoppas på vecka 48 i nuläget, säger Peter Lidemar.

Lidemar menar att det stora antalet anmärkningar i förbesiktningen till stor del förklaras av tidsbrist.

– Bron var helt enkelt inte färdigbyggd. Kanske borde man ha väntat några veckor, säger han.

HN har erbjudit huvudentreprenören Implenia möjligheten att kommentera.

ANNONS