Osäker hyllmärkning? En butiksägare är skyldig att ge korrekt prisinformation vid varan, samtidigt är det i slutändan priset i kassan som gäller.
Osäker hyllmärkning? En butiksägare är skyldig att ge korrekt prisinformation vid varan, samtidigt är det i slutändan priset i kassan som gäller.

Felaktig hyllmärkning en komplicerad fråga

Vad gäller när en varas pris i kassan inte stämmer med märkningen på hyllan? Det undrar en läsare, som reagerat på olika prismärkning i Varberg. Svaret är mer komplicerat än man kan tro.

ANNONS
|

I hyllan står att kaffet kostar 22 kronor. I kassan slår kassörskan in fem kronor mer. Vilket pris är det egentligen som gäller?

Henrik Örnstedt, handläggare på Konsumentverkets rättsavdelning, förklarar att svaret är lite dubbelt eftersom två lagar krockar.

– Det pris som kunden ska betala är det i kassan. Rent civilrättsligt har du inte rätt att kräva det som står på hyllan. Samtidigt säger marknadsrätten att prisinformationen vid varan ska vara korrekt, annars är det vilseledande marknadsföring, säger han.

Enligt Henrik Örnstedt ingår man som kund ett bindande avtal med butiken vid kassan.

– Men jag tycker absolut att man ska påtala om det har stått fel, för näringsidkaren är skyldig att sätta rätt pris på hyllan, säger han.

ANNONS

Han berättar att Konsumentverket regelbundet genomför tillsyn av butikers prismärkning, och i vissa fall kan kräva bättring genom förelägganden förenade med vite.

Hur vanligt det är med felmärkningar kan han inte svara på, men en två år gammal undersökning som Konsumentverket gjorde i dagligvaruhandeln kan ge en fingervisning. Av 291 butiker hade sex procent ett annat pris på hyllkanten än vad som stod i terminalen.

– Men det var lika många fall av för låga priser som av för höga, säger han.

Bland Varbergs mataffärer verkar reglerna kring prismärkning vara väl kända, men när det har blivit fel tycks det vara den generösa linjen som gäller.

– Priset i kassan är det rätta priset, men om en kund ser ett lägre pris på hyllkanten får kunden naturligtvis mellanskillnaden. Visst kan den mänskliga faktorn någon gång göra att det blir fel när ett etikettsbyte ska göras, men det händer väldigt sällan, säger Jonas Bertilsson, butikschef på Willys.

Kenneth Johansson på Ica Nära Hunnestad säger att det alltid är det lägsta priset som gäller för kunden, om olika priser på en vara har angivits.

– Vi har mellan 6 000-10 000 småprylar att märka, så det är inte omöjligt att något missas. Men det händer lika ofta tvärtom, att priset i kassan är lägre än det på hyllkanten, säger han.

ANNONS

Ica Nära Matboden håller just nu på att expandera kraftigt. Det kan därför hända att hyllmärkningen i vissa fall inte hänger med, säger ägaren Rafet Chaban.

– Det är priset i vårt elektriska system som gäller. Det förklarar vi för kunden, och många frågar också direkt vad varans pris är, säger han.

ANNONS