Fascination för Påsköns statyer öppnade vägen till sniderier

Figurer i gränslandet mellan djur och väsen tar form i Eric Knutssons händer. Det som började med en önskan om en egen Påsköskulptur har utvecklats till en kreativ och rofylld hobby.

ANNONS
|

Eric Knutsson är utbildad arkeolog och arbetar som antikvarie på Hallands Kulturhistoriska Museums samlingsavdelning. När han för några år sedan skrev en C-uppsats om Påskön väcktes idén att ha en egen liten Påsköskulptur hemma. Tanken blev till handling och med hjälp av trä och täljkniv fixade Eric Knutsson en egen skulptur. Den följdes strax av fler figurer.

– Jag höll på hela tiden, det är så jag fungerar – jag kan verkligen gå in för grejer. Jag var väldigt vårdslös i början och skar mig i händerna, berättar Eric Knutsson.

Förut skapade Eric Knutsson keramik. Sedan fem år tillbaka har snidandet tagit över. I villan i Gödestad möter en valkyria i hallen. I vardagsrummet finns fler av Erics skulpturer: En räv i jakt på sitt byte, hjortar i språng, hästar, ännu en valkyria.

ANNONS

– Jag gillar att blanda figurer från fornnordisk och samisk religion med art deco. Jag vill att figurerna ska vara nästan utomjordiska, det är därför jag gör dem stiliserade, och för att art decon är sådan. Och så tycker jag det är fint att det finns en mening bakom det hela – även om jag är långt ifrån troende själv.

Bild blir till skulptur

Först gör han en bild av den skulptur han vill skapa i datorn. Därefter för han över mallen till det träämne han ska arbeta i, vanligtvis lind som är mjukt och formbart. Efter att ha sågat ut figuren grovt i bandsågen går han över till att arbeta med täljkniv, bildhuggarjärn och klubba.

– För mig är det nästan metafysiskt, ja magiskt att arbeta med det här. Att ta ett levande trä och göra det till ett ting är fascinerande.

Traditionell träslöjd såsom den utförs i hemslöjdsrörelsen känner han väl till, men han har ingen strävan att själv verka med samma metoder och manér. Eric Knutssons skulpturer är mjukt slipade och har stiliserade former som är långt från Döderhultarns karvade ytor och karikatyrer.

Instrumentvård kom emellan

Eric Knutsson är självlärd i snidandet.

– Jag har lärt mig jättemycket sedan jag började. När jag väl kom förbi grunderna kunde jag börja jobba med mer avancerade saker, till exempel arbeten i knotigt trä. Men jag har fortfarande mycket att lära, och det är skönt.

ANNONS

Men trots passionen för snidandet har Eric Knutsson haft ett litet uppehåll. Gammelmormors gamla gitarr kom emellan. Han renoverade den och skaffade strax ytterligare två gitarrer och tre mandoliner som han renoverade. Men snidandet finns kvar. Just nu arbetar han med en kvinnofigur. Hon har lätt nedsänkt huvud på ritningen.

– Hon ska få små horn också. Jag föreställer mig att hon är lite schamanistisk. Jag hoppas att hon har ett drömskt uttryck när jag är klar med henne. Men sniderierna blir sällan exakt som jag tänkt mig – de brukar bli smalare. Det blir så när jag täljer och slipar, säger Eric och skrattar.

Arbetsbänken har sällskap av olika verktyg som behövs i bearbetningen av träet. Farfars bildhuggarjärn är här, liksom en träklubba som Eric tillverkat av trä från grannens körsbärsträd.

– Det är kul att hålla på med det här. Det är skönt att gå in i arbetet och lyssna på en ljudbok under tiden.

Eric Knutssons skulpturer kan ses på Instagram (sculpturesbyeck) och just nu ställs de också ut i skyltfönstret hos Varbergs Textilkonsult Vårda Väl på Östra Långgatan.

ANNONS