En rosenträdgård runt banvaktsstugan och elbussar längs spårområdet – kan det vara något som faller varbergarna och politikerna i smaken?
En rosenträdgård runt banvaktsstugan och elbussar längs spårområdet – kan det vara något som faller varbergarna och politikerna i smaken? Bild: Idéhuset Gasellen

Förening vill ha rosenträdgård och elbusslinje på spårområdet

Skrota vägidén Jörgens krök och satsa istället på elbussar, cyklister och en rosenträdgård. Det tycker Föreningen Villagatan som nu tar initiativ till samtalet om Varberg efter järnvägen.

ANNONS
|

Villagatan smiter in från Strandgatan. Miljön kan liknas vid en trädgårdsstad. Husen är omgärdade av stora trädgårdar. Längst in på gatan ligger Varbergs vandrarhem och där är gatan också granne med järnvägsspåren.

Men rälsen ska som bekant bort när järnvägstunneln är klar. Fastighetsägarna längs gatan har därför under en längre tid funderat på vad spårområdet skulle kunna användas till i framtiden. Nu har de presenterat sin idé för hamn- och gatunämndens ordförande Micael Åkesson (M) och i föreningens förslag finns ingenting av kommunens idé om en bilväg här.

Elbussar och väg för cyklister

Istället vill föreningen att området används som en gång- och cykelväg med tillhörande busslinje.

ANNONS

– Vi tänker oss små bussar, kanske självkörande elbussar. Det händer mycket på den fronten nu. Linjen skulle kunna gå från Västerport till området där Hotell Havanna ligger, och under sommaren skulle linjen kunna förlängas till Apelviken, säger Göran Andersson från Föreningen Villagatan.

– Det blir kollektivtrafik i en ny form. Det finns många som skulle ha nytta av en sådan linje.

– Ett sådant stråk skulle också vara perfekt för cykelpendlare. Det blir ett skyddat stråk på plan mark, säger föreningens ordförande Monica Lundgren.

Det här påminner lite om idén om en spårvagnslinje på spårområdet?

– Ja, men det här är enklare. Investeringen i spårbunden trafik är inte lätt att smälta, säger Göran Andersson.

Kommunen har ju av och till skissat på en väg här – Jörgens krök?

– Det är så klart att enkelt att anlägga en gata. Men då försvinner ju hela målbilden med tunneln – att få bort barriären, säger Göran Andersson.

– Jörgens krök är ju en gammal idé. Man tänkte annorlunda då, när den lades fram. Det är läge att skrota den idén nu. Vi vill ju inte köra massa bil i framtiden, eller hur? säger Monica Lundgren.

ANNONS
Idén om en väg här presenterades av förre kommundirektören Jörgen Ehn på 1980-talet. Sedan dess har idén hängt med och då och då har den poppat upp. Föreningen Villagatan vill istället ha ett cykel- och gångstråk här med tillhörande elbusslinje.
Idén om en väg här presenterades av förre kommundirektören Jörgen Ehn på 1980-talet. Sedan dess har idén hängt med och då och då har den poppat upp. Föreningen Villagatan vill istället ha ett cykel- och gångstråk här med tillhörande elbusslinje. Bild: Rebecka Kvint

Rosenträdgård vid den röda stugan

Förslaget innehåller också en rosenträdgård runt banvaktsstugan – en utveckling av grönskan i Societetsparken och en blinkning till Pehrsonska trädgården som låg där Gallerian ligger.

– Man har ju pratat om värdet med ett stråk mellan torget och havet hela tiden, när man pratat om att få ner tågen i tunneln. Vi vill ha en grön led där människor kan förflytta sig enkelt vare sig de ska ta sig till jobbet eller bara vill promenera, säger Monica Lundgren.

– Men vårt förslag vill vi inspirera och ge idéer. Vi tycker att vi presenterat ett miljöriktigt förslag med framtidstro som varken är komplicerat eller kostar en massa pengar, säger Göran Andersson.

Vad tycker du om idén? Skriv till Ordet är fritt.

ANNONS