Explosion skrämde slag på hotellgäster

Svante Linusson och hans flickvän skulle just gå och lägga sig när detonationen kom utan förvarning. – Det var ett väldigt mullrande och hela huset skakade. Vi trodde att det hade hänt en olycka, säger han.

ANNONS
|

I Järnvägsparken pågår sprängningen av den servicetunnel som ska löpa tre kilometer parallellt med den framtida tågtunneln. Hittills har man tagit sig 46 meter in i berget.

Ringde 112

Strax före klockan 22 på måndagskvällen lade sprängarna av en salva som hette duga. Husen i området skakade. Hotellgästerna på Okéns Bed & Breakfast flydde skräckslagna ut på gatan. Även boende i området reagerade och ringde både Trafikverket och Implenia. Svante Linusson ringde 112 i tro att det var en oplanerad sprängning.

– Det lät som om en bro rasade och det vällde upp rök, berättar han.

Han och flickvännen hade samma dag cyklat till Varberg från Göteborg och hade ställt in sig på att somna tidigt på hotellet.

ANNONS

Hördes till Trönninge

Okéns ägare, Gert Okén, hade gått för dagen.

– Men jag hörde detonationen ända hem till Trönninge, säger han. Jag har förstått att det var helt förfärligt, att mina gäster blev riktigt rädda. Själv fick jag en sms-varning, men det får ju inte gästerna.

Huvudentreprenören Implenia har tillstånd att spränga till klockan 22. Enligt Gert Okén har man aldrig sprängt efter klockan 18 tidigare.

– Fram till i går har det inte varit så illa, fortsätter han. Men jag har aldrig fått så många reaktioner från gäster tidigare.

Inom gränsvärdena

Mathias Wärja på Trafikverket är högste ansvarig för tunnelprojektet. Han känner till både sprängningen och de reaktioner den väckt. Även om han beklagar den negativa upplevelsen så hävdar han att man hållit sig inom gränsvärdena för både vibrationer och ljud.

Mathias Wärja är projektchef för tunnelbygget.
Mathias Wärja är projektchef för tunnelbygget. Bild: Håkan Johansson

Varför tutade ni inte innan?

– Vi har kommit så långt in i tunneln att det inte krävs, säger han. Det finns inga stenar som kan komma flygande och skada någon. Samtidigt har vi inte kommit tillräckligt långt in för att ljudet ska dämpas. Det har bara en väg ut och det är genom mynningen.

– Nästa år kommer vi kanske att spränga på fyra ställen samtidigt. Det går inte att varna varje gång.

ANNONS

Men varför så stor sprängladdning, var det ett misstag?

– Nej, vi har ett laddningsschema att följa för att bli klara i tid och den här sprängningen var en av de kraftigaste vi kört. Att den har uppfattats som hög kanske är kopplat till att det skedde sent och att staden är tystare än på dagen.

Måndagens sprängning resulterade i ytterligare fyra meter servicetunnel. Ännu en sprängning under tisdagen förlängde tunneln med tre meter till.

Olägenheterna ät alltså långt ifrån över. De har knappt börjat.

Svante Linusson och hans flickvän tog det säkra före det osäkra och bytte hotell.

– I natt sover vi på Stadshotellet, säger han.

LÄS MER:Tunnelbygget drar ner på takten i sommar

LÄS MER:80 Varbergsföretag jobbar med tunnelbygget

LÄS MER:Dags för borrning - ny fas för tunnelbygget

ANNONS