Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Expertens guide: Det ska du tänka på när du byter däck

Vintern kom plötsligt i år, och att hitta en ledig tid för däckbyte är inte det lättaste. En lösning kan vara att göra arbetet själv.
– Men det är lite att tänka på, säger Pierre Fransson, som har jobbat med däckbyte i över 20 år.

Den vårlika värmen har förbytts i snö och minusgrader, och på Detaljdäck i Varberg råder febril aktivitet. Vintervädret har tagit många på sängen.

– Det har varit på tok för varmt, över femton grader vissa dagar, och då är det svårt att få hit kunderna. Nu är kylan här och i måndags började telefonerna ringa, säger Pierre Fransson, som en av delägarna i Varbergsföretaget Detaljdäck.

– Från den 1 december och fram till 31 mars måste du använda vinterdäck om det råder vinterväglag, fortsätter han.

För proffsen tar det max en kvart att skifta en uppsättning hjul, men när många ska byta samtidigt blir det snabbt ont om lediga tider.

Lösningen kan vara att sköta däckbytet på egen hand och enligt däckexpert Fransson behövs egentligen inte några avancerade verktyg, bara rätt verktyg.

– Men det är lite att tänka på, säger han.

”Lätt att dra för hårt”

– Om vi börjar med domkraften så kan den som följer med bilen ibland vara lite instabil. Att investera i en rejälare domkraft behöver inte kosta hur mycket som helst, och att grejerna står stadigt är viktigt, säger han.

Steg nummer två är att ta reda på var domkraften ska placeras. Risken är annars att bilen skadas.

– Titta i instruktionsboken för säkerhets skull, så att du är hundra på var domkraftsfästet sitter. Chansa inte. Många bilar kan du hissa rätt i tröskeln, men långt ifrån alla. Det är tråkigt att trycka upp tröskeln i onödan, säger Pierre Fransson.

Förutom en bra domkraft är det också en god idé att införskaffa en så kallad momentnyckel – ett precisionsverktyg med inställbart vridmoment.

– Drar man för hand med ett fälgkors så är det lätt att dra för hårt. I värsta fall går bultarna av, eller så blir det svårt att lossa dem igen framåt våren, säger Pierre Fransson.

– Det räcker att det ärgar aldrig så lite och sen sitter det som helskotta. Och drar du för löst kan hjulet lossna. Det kan leda till stora skador.

Se upp för navringar

Med en momentnyckel vet man att bultarna sitter precis lagom hårt. Det rekommenderade vridmomentet varierar från bil till bil, men brukar enligt Pierre Fransson ligga inom spannet 110 till 140 newtonmeter.

– När du sen har kört några mil bör du känna över bultarna igen, för att se om de behöver dras åt, säger Pierre Fransson.

Bultarna är också ett kapitel för sig. Anläggningsytan kan ibland vara rund, ibland kilformad, förklarar Pierre.

– Du kan ha olika bultar på dina sommar- och vinterdäck, och om du har fel anläggningsyta kan det hända att de inte sätter sig ordentligt. Ibland finns det också en låsbult på varje hjul, och dem ska man vara lite extra försiktig med. De kan vara ömtåliga.

Gör-det-självaren bör också vara uppmärksam på om det sitter så kallade navringar på de däck som plockas bort, och som inte ska sitta kvar när vinterfälgen monteras.

– Navringar är plastdistanser, ibland väldigt tunna, och kan vara lätta att missa. Sitter de kvar känner du det som vibrationer i bilen, säger Pierre Fransson.

Mönsterdjupet viktigt

I samband med däckskiftet bör man också passa på att kontrollera mönsterdjupet, fortsätter han.

– Lagen säger minst tre millimeter mönsterdjup på vinterdäck och 1,6 millimeter på sommardäck. Men det gäller att byta i tid. Är mönsterdjupet mindre så kör du olagligt, säger Pierre Fransson, och fortsätter:

– Många tänker att det viktigaste är att ta sig fram, men det är ännu viktigare att kunna få stopp på bilen när det händer något.

Den som kör med dubbdäck måste plocka av dem igen senast den 16 april – om det inte är eller förväntas bli vinterväglag – och får inte sätta på dem igen förrän den 30 september.

Dubbfria vinterdäck får man däremot köra med året runt.

– Ur ett funktionellt perspektiv är det bättre med sommardäck under den varmare delen av åren. Men dubbfria vinterdäck är tysta och sköna att köra på, och det händer att folk glömmer att ta bort dem, säger Pierre Fransson.

– Det kommer alltid in någon varje år som ska byta till vinterdäck, men där det visar sig att de redan sitter på.

Fler nyheter om Varberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här