Evenemangsbegreppet vidgas när kommunen ska locka nya besökare

En miljon kronor till varumärkesstärkande evenemang. Det har kommunstyrelsen beslutat om. Pengarna ska Näringslivs- och destinationskontoret (NOD) använda för stärka stadens evenemang i ett led för att locka fler besökare till Varberg.

ANNONS
LocationVarberg||

Pengarna kommer från kommunstyrelsens budget för ofördelade medel. Och är ett sätt för NOD att kunna arbeta mer långsiktigt med varumärkesstärkande evenemang. Den extra miljonen har förstärkt deras budget de senaste åren. Bland annat har pengarna gått in i evenemang såsom ”Hallifornia”, ”Nyårsfirandet” och ”Smaka på Varberg” för att nämna några få. Men precis som 2020 så kommer inte 2021 att bli något vanligt evenemangsår.

– Vi tror inte att det här släpper i april. Vårt fokus ligger inte alls på det första halvåret. Utan vi koncentrerar oss på perioden september till december. Eventuellt kan augusti bli aktuellt, säger Magnus Thomson som är destinationsutvecklare på Varbergs kommun.

ANNONS

LÄS MER:Rysligt och mysigt på fästningen lagom till höstlovet

Ingen vet hur det kommer att bli

Om det blir några större evenemang på sommaren är fortsatt högst oklart. Vad de flesta bedömare är överens om är att utlandsresorna kommer att bli få och några stora strömmar av turister utifrån kommer det inte heller att bli. Kampen kommer därför att stå om de inhemska turisterna.

– Om inte vi kan ha några större evenemang så kan ingen annan heller ha det. Varbergs som destination klarade sig relativt bra 2020. Så vi vet att det kan gå bra även utan dem, säger Magnus Thomson.

Under 2020 tappade Varberg 11 procent av sina gästnätter. Att jämför med Halland som tappade 19 procent och Sverige som helhet som tappade 35 procent.

Vill hitta nya vägar för evenemang

Näringslivskontoret har under flera år arbetat med att försöka förlänga säsongen och sprida ut de evenemang som finns. Man tänker sig också att evenemangsbegreppet behöver vidgas.

Ett exempel på ett sådant evenemang kan satsningen som gjorde på Höstlovet 2020 vara. ”Rys och Mys” var ett samarbete mellan kommunen, Hallands Kulturhistoriska museum, Varberg Energi, Statens fastighetsverk och boendeanläggningarna i Varberg.

– Det föll väldigt väl ut. Museet hade omkring 1 000 besökare fler än vanligt under en tiodagarsperiod gästnätterna var höga med tanke på restriktionerna, exempelvis ökade Fästningens vandrarhem med 44 procent jämfört med samma period året innan, säger Magnus Thomson och fortsätter:

ANNONS

– Där är vi redan igång och arbetar med detta inför hösten. Det är ett evenemang som definitivt kommer att komma tillbaka.

Dörrarna är inte stängda

Ett annat evenemang som kommunen hoppas kunna genomföra är ”Smaka på Varberg”. Man vill också lyfta fram utomhusaktiviteter överlag som en form av evenemang. Samtidigt vill Magnus Thomson betona att skulle situationen förändras snabbt så är de redo att agera.

– Inget är skrivet i sten. Vi är förberedda och har alla möjligheter att ställa om, säger Magnus Thomson.

LÄS MER:Friluftsliv ska locka turister om evenemangen uteblir

LÄS MER:Turistbyrån kommer att minska sina öppettider

LÄS MER:Kommunen får flera miljoner av EU för att stärka destinationen

LÄS MER:Åkturen har kört sin sista tur till Åkulla

ANNONS