Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Klass 9D på Håstenskolan brukar ordna skoldiscon för att få in pengar till klasskassan. När Covid- 19 satte stopp för större folksamlingar blev eget företagande en lösning. Emil Westman och Malte Esperssons idé är att reparera cyklar. Bild: Angelica Edvardsson Edin
Klass 9D på Håstenskolan brukar ordna skoldiscon för att få in pengar till klasskassan. När Covid- 19 satte stopp för större folksamlingar blev eget företagande en lösning. Emil Westman och Malte Esperssons idé är att reparera cyklar. Bild: Angelica Edvardsson Edin

Entreprenörskap istället för skoldisco

Coronapandemin gjorde det svårt att genomföra skoldiscon. Då valde klass 9D på Håstensskolan att satsa på entreprenörskap för att få pengar till klasskassan.

– Det verkar nice att vara entreprenör, säger Malte Espersson och får medhåll av Emil Westman.

De står på en bakgård i centrala Varberg och byter däck på en standardcykel.

Under onsdagen fick de testa sin ambulerande cykelverkstad i verkligheten. Innan dess hade Malte och Emil tagit fram, utvecklat och marknadsfört sin affärsidé enligt Kungliga Ingenjörsvetenskaps Akademin och Start Centrums koncept E- kampen. Liksom övriga elever i 9D gjort. Idén kom från en av killarnas klasskamrat som läst om E- kampen på internet.

– Några elever har sytt och sålt påsar av tyg de hittat hemma. Städat ur bilar och egna kalendrar med lekplatser i Varberg som tema är två andra projekt, säger en av klassens föreståndare, Sofie Nilsson.

Cykelreparationer i Varberg som affärsidé

Malte Espersson och Emil Westman har cyklat mountainbike i flera år så för dem föll det sig naturligt att rikta in sig på cykel.

– Det blir mest enklare reparationer som att laga punkteringar och byta däck, vi har fyra kunder bokade under dagen, berättar killarna.

Duon har redan ett företag ihop, som byggt en MTB- bana i Varberg, och de kan tänka sig att fortsätta reparera cyklar även när E- kampen är över.

9D är den första klassen på Håstensskolan att genomföra E- kampen. Sofie Nilsson berättar att entreprenörskap ingår på olika sätt i ämnena eleverna läser, men att detta blir en bonus.

– Efter projektet ska vi utvärdera och se om fler klasser ska få testa nästa år. Det känns som eleverna haft roligt, det ska bli kul att höra nu när de kommer tillbaka och fått prova sina idéer. Tygkassarna sålde slut på två timmar.

E- kampen kan ge 30 000 kronor

Förtjänsten från elevernas jobb går till klasskassan. Vinner någon av elevernas affärsidé E- kampen blir det extra tillskott i kassan. Alla skolor i Sverige som skickar in bidrag är med och konkurrerar om pengarna. Först utses fem regionvinnare som får 10 000 kronor var, bland dem koras en total vinnare som vinner ytterligare 20 000 kronor.

– Vi har ingen aning hur det kommer gå i tävlingen, men hoppas att det går bra, säger Malte och Emil.

Oavsett är kunderna nöjda enligt killarna.

– De tycker det är kul när ungdomar engagerar sig och gör saker.

Entreprenörskampen( E- kampen)

E- kampen är ett gratis koncept för elever i årskurs 7- 9 från Kungliga Ingenjörsvetenskaps Akademin (IVA) och Start Centrum. Under två dagar ska eleverna starta och driva ett företag. Vill klassen kan de spela in en kort film där en av elevernas företagsidé presenteras, det blir klassens tävlingsbidrag till E- kampen. I år har 282 klasser anmält sig till konceptet. Förra året valde 40 procent av klasserna att också tävla.

Fler nyheter om Varberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här