Entreprenörerna ger inte upp – kör teater på nätet

Den 29 april bjuder sex fria entreprenörer in till en späckad och humoristisk föreställning om hur man tar sig fram som företagare i en tid som präglas av nätverkande och sociala medier.

ANNONS

Repetitionerna pågår för fullt. Föreställningen skulle ha spelats på Varbergs teater. Men i mars fick de tänka om.

– Vi hade redan sålt biljetter och ville inte ställa in, säger Lovisa Jacobsson, som bland annat är VD på upplevelsebyrån We are Laja. Dessutom tycker vi att det här är en tid då människor verkligen behöver dela hopp och drömmar med varandra.

För livsstilsbloggaren ”Krickelin”, Kristin Lagerqvist, och de andra var det naturligt att i stället lägga ut föreställningen på nätet.

– Vi blandar digitala och fysiska möten till vardags, säger Anna Linton, Creative Director på We are Laja. Men nu behöver vi göra om hela föreställningen och repetera så den passar i det digitala formatet.

ANNONS

– Vi vet inte hur det kommer att tas emot heller, säger Lovisa. Det är inte alla som är vana vid digitala möten.Anna Linton med sonen Fred och Lovisa Jacobsson från We are Laja jobbar med att skapa digitala möten för andra.

Föreställningen går nära. De delar med sig av sina liv med jobb, barn och husdjur. Inspirerar med exempel ur livet.

– Till exempel kommer Jennie att berätta om hur hon vågade säga upp sig från ett fast jobb och satsa på en framtid som formgivare, konstnär och poet, säger Lisa Burenius som själv yrkesarbetat som konstnär sedan 1992.

– Jag vet inte ens hur det går till på en arbetsplats, säger hon, gör en dum min och skrattar.

Hon och Jennie Blomkvist delar studion Clart tillsammans.

¬– Vi ska vara med i samma ruta på föreställningen också, säger Lisa. De andra håller distansen och sitter på varsitt ställe.

Hallifornia och surfingkulturen har gett Varberg ett ansikte de senaste åren. Och i sociala medier förstärks bilden av Varberg som en stad att hålla ögonen på.

– Du har ju gjort jättemycket genom dina inlägg på ”Krickelin”, säger Lisa till Kristin.

Strömma Farmlodge, Farmers Market och Kustfolk lockar också besökare i tusental.

ANNONS

– Vi har märkt att många tycker vi samarbetar väldigt bra i Varberg, säger Marina Evertsson, som driver Strömma Farmlodge.

– Ja, de undrar hur vi gör, säger Lovisa. Vi peppar varandra och hjälps åt.

– Vi kör på, säger Lisa.

– Och om det inte blir bra så gör vi inte om det, säger Lovisa och skrattar.

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten

ANNONS