Enhetschefen håller inte med

Lena Hansson, enhetschef på Östergården, uppskattar inte att personal larmar om missförhållanden till Hallands Nyheter. …– Jag tycker det vore ärligare och mer rakryggat att föra dialogen med sin chef, säger hon.

ANNONS
|
Lena Hansson tycker inte att den kritik som förs fram stämmer. – Det lyfts och betonas olika saker vid olika tillfällen för att man i det här fallet vill vara en personal till på natten.

Enligt henne har det varit svårt att få in vikarier under senaste tiden på grund av att det är influensatider.

– Jo, det drabbar även dem som jobbar inom äldreomsorgen. Är det så att det inte går att få extra personal så ska det göras omprioriteringar i arbetet så att det som absolut måste göras blir gjort. Vi har en handlingsplan för det.

Har det varit kaos i december?

– Nej, det har det inte. Jag skriver inte under på det som sägs. Men visst är det stunder då det fattas personal eftersom det inte går att få in någon. Vad ska man göra när det inte finns någon att ta in?

ANNONS

Hur ser du på att gamla lämnas ensamma på palliativa, när de befinner sig i livets slutskede?

– Det är inget mål att det ska vara på det viset. Absolut inte.

Det här med att personal tvingas säga "vänta lite" till boende går att arbeta bort med rutiner, enligt Lena Hansson.

– Man kan framföra det på ett annat sätt. Det handlar lite om bemötandet, för det går att uttrycka på ett annat sätt. Man kan dröja med svaret, eller säga ett lugnande ord, i stället för "vänta lite".

Grundproblemet kvarstår väl att det tar tid innan man får hjälp?

– Ingen blir utan hjälp. Det finns inget som säger att personal måste gå direkt på varje larm. Det som nu tas fram skadar mer än vad det göra nytta.

Kan det inte leda till något positivt i förlängningen att missförhållanden tas upp och diskuteras?

– Jo, men det tycker jag att man ska göra på arbetsplatsen med sin respektive chef, säger Lena Hansson, som inte vill lämna ut rapporterade tillbud och avvikelser från Östergårdens personal till HN.

ANNONS