Elin målar expressivt och snabbt och gillar att sudda

Hon tror att hon uppfattas som ljus och glad men att hennes konst speglar något annat.
– Jag är färgad av mörkret i de halländska skogarna, säger Elin Bengtsson.

ANNONS
|

Det är hennes egen beskrivning av sig själv och det märks att Elin Bengtsson har fått definiera sig själv i förhållande till de målningar hon gör. De speglar på sätt och vis något som inte hennes yttre visar.

– Mitt måleri kan upplevas som mörkt. Målningarna är expressiva och väldigt laddade, förklarar hon.

Ursprung i skogarna

Elin Bengtsson ställer ut på Galleri Hamnmagasinet i en utställning som varar mellan den 12 mars och den 23 april. Hon kommer från Halmstad, bor i Malmö men har ett ursprung i skogarna i Simlångsdalen.

– Det finns ett mörker där i skogarna som kan vara grunden till den jag är och hur jag målar. Jag tycker att jag märker det i mig själv. Min mamma och mormor som är födda och uppvuxna där under knappa förhållandet har också stråk av det mörkret. Jag tror att det finns en släkthistoria av tyngd som inte har varit så uttalad i vår familj men som finns där som en bakgrund. Jag är tacksam över att konsten har erbjudit ett utlopp för mig.

ANNONS

Referenser till Munch

Hon blev medveten om det där nordiskt melankoliska när hon studerade vid en konstskola i San Francisco, USA. Lärarna på konstskolan där var fantastiska på hjälpa henne att se det där, förklarar hon.

– Man fick referenser till sitt ursprung. Alla amerikaner är ju så medvetna om varifrån de härstammar. Det är det enda de talar om. Lärarna hittade referenser till Edward Munch och det nordiska i mitt måleri.

Kan sudda i akvarell

Elin Bengtsson målar både med i akvarell och olja och använder sig av att speciellt sorts papper, yupo.

– Jag gillar att sudda, inte sudda för att ändra fel utan för att få fram effekter efteråt. Det går att göra med det här speciella pappret som är tillverkat av plast. Det ger ett helt annat uttryck än det klassiska akvarellmåleriet och man målar med annan teknik och behöver inte spara vita ytor utan kan skapa dem efteråt.

Hur går det idag när så mycket handlar om att reducera plastanvändningen?

–Det finns en aspekt i det att det inte är en naturlig råvara men det är hållbart och går att återanvända hur många gånger som helst. En målning torkar aldrig helt utan går att skölja bort, säger Elin.

ANNONS

Snabb produktion

Det finns ytterligare anledningar till att hon hennes verk blir så uttrycksfulla och fulla med rörelse.

– Jag är rastlös och vill att det ska gå fort. Det tar oftast inte mer än någon dag för mig att göra färdigt en målning.

ANNONS