Eleverna ska svarva penisar i slöjden

Sjätteklassarna på Ankarskolan lär sig att virka blygdläppar.

ANNONS
LocationTräslövsläge||

I Träslövsläge ser varken textil- eller trä- och metallslöjden ut som vanligt för eleverna i sexan. Där gör eleverna nämligen snippor och snoppar, under högljutt fnissande.

– Ja, det blir lite stökigt och slarvigt, och många som springer omkring, men samtidigt är det roligt, tycker tolvåriga Nellie Junhall.

Eleverna är överens om att det kan kännas lite pinsamt, men har inga problem att visa upp vad de har gjort hittills. På bordet utanför Ankarskolan står en penis i trä bredvid flera boxar med virkade snippor.

I nästa gruppuppgift får eleverna själva pröva vilka material och tekniker som bör användas för att tillverka modeller av en pung med testiklar.

ANNONS

– Det är ju bara att ta ett garnnystan, säger klasskamraten Oliver Larsson, som var lite skeptisk i början.

– Ja, det var konstigt att göra en låda som man skulle kunna titta in i.

Storlekar efter medelvärde

Inför slöjdens sex- och samlevnadsprojekt informerades vårdnadshavarna via mejl.

– Jag var sjuk första lektionen och trodde att mamma skämtade när hon berättade. Är det verkligen sant, säger Saga Burger och fortsätter:

– Men virkat har jag gjort sedan jag var tre år ungefär och det ska bli kul att sticka.

För att kroppsdelarna ska ha naturliga storlekar har lärarna utgått från de medelvärden som står i läroboken av Nathalie Simonsson: ”Världens viktigaste bok: om kroppen, känslor och sex”.

– Vi lottade ut längder och djup till grupperna. Någon ropade ”Jag ska göra en jättekuk”, men drog en lapp där det stod åtta centimeter. Det startade en bra diskussion där vi lärare sökte på ”världens största” och läste en artikel om en man som hade kanske 36 centimeter, men inte kunde använda den. Den fungerade inte och det led han av. Så vi kunde prata om sådana problem, berättar textilslöjdsläraren Veronica Skorsdal.

Virkning och sexualkunskap

Idén till ett ämnesöverskridande arbete föddes redan innan regeringen den 3 september beslutade att alla lärare ska utbildas i ämnet sex och relationer för att kunna undervisa i det.

ANNONS

– Jag satt och pratade med NO-läraren Maria Hildebrand, som sa att sjätteklassarna skulle ha sexualkunskap, och jag berättade att vi skulle ha virkning och stickning. Då tänkte jag på att det brukar ju inte bli så bra första gången man virkar, men det ser ju lite ut som blygdläppar. Man gör bara luftmaskor och fasta maskor tillbaka och minskar eller ökar lite allt eftersom. Då börjar det att kurva sig, säger Veronica Skorsdal.

Nu hade hon ett konkret svar till eleverna som undrade vad handarbetet i skolan hade för mening. Allt som tillverkas hjälper till att avdramatisera ämnet och kan användas på NO-lektionerna.

– De stickade kondomerna är ju torra och lättare att visa med än med verkliga. Man kan visa att det är viktigt att det inte blir hål i en kondom eller ett hål i något man stickar, om man tappar en maska.

l språkbruket diskuteras

På lektionerna finns även naturliga möjligheter att ta upp språkbruket. Som när en kille skrev ”kuklåda” i utvärderingen om träkuben med virkning som ska symboliserar en snippa.

– Ja, vissa har behov av att använda könsord. Men då blev det en diskussion om orden och det är en vinst som vi inte visste om. Sedan ligger mycket fokus på själva tekniken i slöjdandet, som eleverna använda när de gör vanliga saker, som askar, säger Lars Lindkvist, lärare i trä- och metallslöjd.

ANNONS

Veronica Skorsdal har ett liknande exempel med en elev som blev frustrerad och sa ”Ska jag skriva att jag har virkat en fitta eller?” men efter ett samtal kom på ett bättre svar:

– Aha, jag har gjort en yttre blygdläpp!

Barn utsätts för porr tidigt

Slöjdlärarna går inte in på djupet i sexualkunskapen utan lämnar det till NO-läraren.

– Vi pratar lite om hur man ser ut, att alla både är lika och olika, och att det kan vara oregelbundet så att det inte gör något om virkningen inte är perfekt så att säga. Att få lite förkunskap här på slöjden är bra, fortsätter Lars, som inte tycker att tolvåringarna är för unga.

– Nej, undersökningar visar att barn utsätts för porr via internet så tidigt som i nio- eller tioårsåldern, så det är läge att lyfta tidigt. Och jag som är ny på skolan har nog lärt känna eleverna lite snabbare nu när vi har skrattat tillsammans.

Tankar om samkönade relationer

På lektionerna har man även varit inne på hur ett samkönat förhållande skulle kunna illustreras. Exempelvis med en insemination i trålådan.

– Eller så hade det fått vara en rumpa istället för en snippa, som en av eleverna säger.

Hittills har föräldrarnas reaktioner varit positiva och projektet har uppmärksammats bland annat i radio.

ANNONS

– En mamma som är barnmorska undrade om de fick låna och ställa ut något exemplar, säger Lars Lindkvist.

– Vi har inte hört något negativt, svarar Veronica Skorsdal.

ANNONS