Det är bara några exempel på robotar som uppfinningsrika elever från olika grundskolor i Varberg programmerat under terminen. Förra veckan träffades de på Peder Skrivares skola för att visa upp sina uppfinningar. Viggo Nyström, Daniel Stipic och Jonathan Larsson från Nyhemsskolan presenterade Rubiks kub-lösaren.
– Först tänkte vi göra en robot som kunde spela xylofon, men så tyckte vi att detta verkade roligare, säger Jonathan Larsson.
På roboten sitter en färgsensor som scannar av färgerna på kubens ovansida. Därefter börjar roboten systematiskt att vrida och vända på kuben med hjälp av en arm tills alla sidor är enfärgade.
– Färgsensorn skickar information till datorn som då vet hur kuben ser ut och hur den ska göra för att lösa den, säger Jonathan Larsson.
Sedan november har intresserade högstadieelever haft möjlighet att programmera en robot eller ett spel under Elevens val. Det är projektets andra år i rad och i år deltog Rolfstorps skola, Almers skola och Nyhemsskolan.
– Syftet är att erbjuda elever möjlighet att utveckla intresset för teknik, säger Johan Törnäng, rektor för Nyhemsskolan.
Representanter från Rolfstorps skola, Viggo Karlsson och Jesper Jacobsson, visade upp sin självvattnande kruka. Sladdar och annat gömde de i en låda för lite snyggare design.
– Den mäter av fuktigheten i vattnet och när det blir torrt vattnar den automatiskt, säger Jesper Jacobsson.
Från Almers skola deltog fem elever som alla valt att programmera varsitt dataspel – allt från klassiska Minesweeper till spel som gick ut på att fånga rymdskepp.
Projektet är ett samarbete mellan grundskolan och gymnasiet och efter uppvisningen fick eleverna tips av PS-elever som går El- och energiprogrammet med inriktning automation.
Texten har tidigare varit publicerad i Varbergsposten
Fler nyheter om Varberg hittar du här
De senaste lokala bostadsköpen hittar du här