Maria Balslev och Julia Modelius tror att deras idé om en skoltävling ”Vem slänger minst” skulle göra ungdomar mer medvetna om matsvinn som ett samhällsproblem.
Maria Balslev och Julia Modelius tror att deras idé om en skoltävling ”Vem slänger minst” skulle göra ungdomar mer medvetna om matsvinn som ett samhällsproblem. Bild: Privat

Drottning Blanka-elever uppmärksammas för matsvinnsidé

Julia Modelius och Maria Balslev från Drottning Blankas gymnasieskola gick som en av åtta grupper till final i hållbarhetstävlingen Sustainability Hackathon. Deras idé: en tävling för att få skolungdomar att minska sitt matsvinn.
– Vi tror det skulle göra att fler unga engagerade sig och lärde sig om hur mycket matsvinnet påverkar, säger Julia Modelius.

ANNONS

2704 elever i 100 klasser från hela Sverige har bidragit med sina idéer på lösningar på stora hållbarhetsproblem i tävlingen Sustainability Hackathon. Julia Modelius och Maria Balslev från drottning Blankas gymnasium i Varberg var en av åtta grupper som gick vidare till den nationella finalen. De valde att ta sig an problemet att 84 ton mat slängs varje dag från svenska skolor.

– Tanken är att man ska ordna upp så att alla klasser väger sitt matsvinn och registrerar det till WWF så kan man tävla mot andra klasser från andra skolor. Förhoppningsvis kan man få med sig sponsorer på vägen, berättar Maria Balslev.

ANNONS

Idén väcktes på en workshop med organisationen We change som anordnar tävlingen för landets gymnasieskolor. Först blev de utvalda som bästa grupp från hela skolan innan de senare gick vidare till finalen. Båda två går i tvåan på samhällsprogrammet.

– Vi kände på oss från början att det var en bra idé men vi trodde inte att vi skulle gå till final, säger Julia Modelius.

Julia och Maria tävlade för världshälsoorganisationen WWF som var en av de inblandade aktörerna.

Fem minuter fick de på sig att pitcha sin idé framför en nationell jury om hur man ska minska matsvinn i skolor inför en nationell jury. Vinnare blev dock en grupp från Göteborg.

Hade ni kunnat tänka er att jobba med den här typen av hållbarhetsfrågor även i framtiden?

– Det har varit roligt att jobba med det i skolan i alla fall, så kanske, instämmer båda två.

ANNONS