Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Design och hållbarhet en framgångssaga

Det pratas mycket om det hårda företagsklimatet för butiker i Varberg. Men det finns även framgångssagor. Tioårsjubilerande Basement Design har numera två butiker.

Johan Ljungberg har sina rötter i Floda där farfar grundade Ljungbergs Textiltryck, vilket har lagt grunden till intresset för färg och form. Även sambon och affärskollegan Bianca Rösner har ett förflutet som grafisk designer.

Allt började med att Johan och Bianca började trycka t-shirts med Varbergsanknytning som de började sälja på torget. De blev snabbt populära och när det blev en källarlokal ledig på Kungsgatan 31 så tog de beslutet att starta eget.

Hur var de första åren?

– Vi visste egentligen inte att vi skulle börja med en butik. Någonstans räknade vi med att det tar tre-fyra år att få igång en verksamhet. Adressen var dessutom helt ny för handel. Jag minns att det i början kom det in en kund som frågade ”när ska ni flytta in till stan?”, säger Johan Ljungberg och skrattar.

Johan arbetade samtidigt på Fladen Fishing. Bianca på Stena Line.

– Det var kämpigt i början. Det tog två-tre år innan det började lossna, säger Bianca Rösner.

Affärsidén är god design med ett hållbart tänk. Redan från början hakade Johan och Bianca på den ekologiska trenden.

– Det blev allt mer, lite hudvård, barnartiklar och teer. 2009 fanns det väl lite frukt och grönsaker som var ekologiskt, men det var nästan ingen som tänkte på vad de tog på sig eller duschade med. Eller vilka plaster som användes. Den naturliga trenden har vuxit ifatt oss, säger Johan Ljungberg.

2018 dök en unik möjlighet upp. En butikslokal på Kungsgatan 27 (tidigare bland annat butikerna Sagolik och Stopp) blev ledig.

– I den andra lokalen har vi svårt med möbler och de lite större artiklarna som kanske kan gynna omsättningen. Den här lokalen är så unik. Vi såg det som en möjlighet att göra något med den här lokalen som är från 1864 och alltid har varit en butikslokal. Handel idag är inte bara att gå in i ett skal och så ligger det en massa varor där. Då kan man handla på nätet. Det ska vara en upplevelse, en känsla.

Vad är era bästsäljare?

– Ser man till produkter så är det från L:a bruket. Vi är ensamma i stan om att ha deras fullsortiment. Det är kul att de är från Varberg och sätter stan på kartan. Det gynnar både oss och dem.

Choklad, lakrits, gå-bort-presenter, biooljor, keramik, porslin och skålar är andra populära produkter.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi kör väl tio år till. Minst, säger Johan Ljungberg.

Ser ni några hot?

– Det är väl det som är 30 meter bort under marken här. Vi har märkt bara nu i sommar när Västra Vallgatan har varit öppen igen att vi har fått ett annat flöde av folk i stan. Jag hoppas att de (kommunen, reds. anm.) kan informera och skylta bättre för att få folket in i stan. Annars kommer det att bli sex tuffa år, säger Johan Ljungberg.

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten