Därför tar bärgningen av tåget tid

Vagnarna ska tömmas på lut, en flera hundra ton tung spårväxel komma på plats och delar av rälsen byggas upp på nytt.

ANNONS
|

Under onsdagsförmiddagen satt Trafikverket i möte för att diskutera hur man går vidare med arbetet efter tågolyckan.

– Det som är en osäker faktor just nu är tömningen av vagnarna. Det står utanför vår kontroll och sköts av företaget som äger godset, säger Anders Edlund, projektledare på Trafikverket.

Bärgningen av vagnarna kommer att ta runt en vecka. Först ska ungefär 400-500 meter spår ska rivas och byggas upp på nytt. Av dessa är cirka 200 den sträckan där vagnarna nu ligger.

– Vi har redan börjat riva det gamla spåret, men det är ju den här biten där vagnarna står… Det tar inte så lång tid, bara vi kommer åt olycksplatsen så går det rätt fort, säger Anders Edlund.

ANNONS

Vid olyckan förstördes även en spårväxel, som binder ihop två spår.

Vad är det som tar tid?

Att få bort vagnarna och få spårväxeln levererad. Den är 60 meter långt, flera meter bred och väger flera hundra ton så det tar tid innan den kan vara på plats, säger Anders Edlund.

För att kunna lyfta de tunga vagnarna byggs även en provisorisk väg där lyftkranarna ska stå.

– Marken håller inte för lyftkranarna utan måste förstärkas, säger Anders Edlund.

Hur ser ert arbete ut när något såhär ovanligt händer?

– Det är inte så komplicerat som det ser ut. Vår entreprenör har felavhjälpning dygnet runt året om. De är ute på högt och lågt alla dagar i veckan, det är bara att det här blir lite större. Vi har även fått kalla in en del extrapersonal, säger Anders Edlund.

ANNONS