Då startar sprängningarna

Informationsmötena inför tunnelbygget avlöser varandra. Nyligen genomfördes en träff för de berörda i centrum. Det blir fler infomöten.

ANNONS

Förarbetena inför det gigantiska projektet har redan märkts av. I norr pågår bygget av den nya Getteröbron. Vid gamla taxistationen har berget vid den blivande mynningen till servicetunneln schaktats fram.

Fyra kvinnor och en man stod på scen och besvarade frågor och informerade i detalj om Varbergstunnelns byggstart. Den könsfördelningen hade känts otänkbar för bara ett par årtionden sedan. Det är något som har hänt.

– Det är lysande, säger Mathias Wärja, Trafikverkets projektchef för tunnelbygge och fortsätter:

– Det är fantastiskt kul att jobba i en sådan organisation. Det bidrar till mer lyckade projekt. Folk med olika bakgrund och kön som har olika erfarenheter. Man belyser problem med olika perspektiv. Det blir jäkligt bra – och de är duktiga.

ANNONS

Initierade beskrivningar av det pågående projektet tryggar människor. Så är det bara. Det märktes inte minst bland åhörarna. Frågorna tog slut till slut.

Det som tycks oroa mest är trafikflödet genom staden. Många oroliga näringsidkare och kunder påverkas enormt.

En del lugnades av att det inte blir några sprängningar nattetid. Söndagar tycks bli fredad dag. Flödet av lastbilar kommer dock att pågå under dagtid.

De som varit med en tid minns bygget av tunnel i Hallandsåsen. Behöver folk oroas:

– Det kommer inte bli som Hallandsåsen av två skäl. Ett: det är helt andra geologiska förutsättningar. Det är ett ganska bra berg. Två: Vi har projektmedlemmar med oss som har varit med om hela Hallandsåsprojektet. Alla erfarenheter har kommit oss till gagn. Det är helt osannolikt att vi skulle hamna i samma situation, säger Mathias Wärja.

Något som slår en när man ser besökarna i Varbergs teater: Var är ungdomarna?

– Nej, precis. Det är den framtida generationen vi vill möta men de kommer tyvärr inte på mötena. Men vi ska få en ändring på det. Jag tror att småbarnsföräldrar har så mycket i sina agendor och det händer så mycket från föräldramöten till träningar. De hinner helt enkelt inte, säger Katarina Yngvesson, kommunikatör på Trafikverket.

ANNONS

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten

2019-våren 2020: Byggstart sker i december med betong och VA-arbeten kring norra mynningen. Under perioden sker även arkeologiska undersökningar,

Våren 2020: Första sprängningen från norra påslaget sker vid Järnvägsparken. Huvudtunnel och servicetunnel drivs från norr och söder.

Hösten 2021: Genomslag servicetunnel.

Våren 2022: Huvudtunneln bryts ut mot norra tråget.

Mitten av 2023: Genomslag huvudtunnel. Språngarbete avslutas.

2023-24: Spår och ledningsarbeten.

2005-26: Nuvarande spår rivs upp.

ANNONS